رونمایی از کتاب رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی- اجتماعی، تالیف عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان

27 02 2018
کد خبر : 3987775
تعداد بازدید : 179
کتاب «رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی-اجتماعی» تألیف دکتر جواد نظری مقدم عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان رونمایی شد. جلسه رونمایی کتاب رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی-اجتماعی با حضور دکتر محمد مهدی فرقانی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمدرضا برزویی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، صبح روز دوشنبه 7 اسفند ماه سال جاری در دانشگاه امام صادق (ع)  برگزار گردید. دکتر جواد نظری مقدم نویسنده کتاب در آغاز ضمن اشاره به عدم اهتمام پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی به حوزه های این چنینی گفت: از آنجا که ما در جامعه شیعی به سر می‌بریم نسبت به عناصر موجود در متن جامعه اسلامی و شیعی بی توجهیم لذا این مطالعه، مطالعه امر نزدیک است؛ امری که به دلیل قرابت و آشنایی ما با آن کمتر به آن نظر داریم. در این کتاب تلاش شده تا ضمن ارائه تعریفی مشخص از مفهوم ارتباطات سنتی به مقایسه نقش و جایگاه عناصر ارتباطات سنتی مانند روحانیت، مساجد، منبر، بازار و قهوه خانه ها، تکایا و آیین‌های عزاداری در جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی پرداخته شود. وی افزود: این کتاب می تواند مورد استفاده مخاطبان دانشگاهی به ویژه علاقه مندان به حوزه ارتباطات، مردم شناسی ، تاریخ اجتماعی و جامعه شناسی سیاسی قرار گیرد. در ادامه دکتر محمد مهدی فرقانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه امام صادق (ع) و تقدیر از زحمات نویسنده گفت: پیش از این بنده از ابتدای دهه هفتاد با این دغدغه مواجه شدم و در کتاب «درآمدی بر ارتباطات سنتی» به این موضوع پرداختم اما همانجا گفتم که کار بنده تنها درآمدی است بر مفهوم ارتباطات سنتی و اکنون کتاب «رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی-اجتماعی» به بسط و توسعه این حوزه پرداخته است. وی در ادامه اذعان داشت: با توجه به اینکه درسی تحت عنوان ارتباطات سنتی در دانشکده ارتباطات علامه ارائه می شود از این به بعد تلاش خواهد شد تا این کتاب نیز به عنوان یکی از منابع این درس ارائه گردد. دکتر فرقانی افزود: رسانه های سنتی زیرساخت توسعه رسانه های مدرن هم هستند و در گزارش کمیسیون مک براید و دیگر آثار اندیشمدان غربی به اهمیت رسانه های سنتی در انقلاب اسلامی تأکید شده است. در بخش دیگر این جلسه دکتر برزویی نیز ضمن تقدیر از تلاش نویسنده گفت: ما در دسته بندی رسانه های مدرن و سنتی باید به الگو و نظام دسته بندی خاصی برسیم تا مشخص شود بالاخره چه چیز رسانه مدرن است و چه چیز رسانه سنتی. وی اظهار داشت: نباید از نقش و تأثیر آیین های عزاداری و تکایا و هیأت مذهبی و نیز نوار کاست و اعلامیه‌ها در شکل گیری انقلاب اسلامی در کنار نقش مساجد و منبرغافل شد. در پایان آیین رونمایی کتاب رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی-اجتماعی اجرا گردید.
دسته بندی :
audiences

خبر های مهم

Asset Publisher

24 09 2025

به مناسبت 1 مهرماه، سالروز ولادت محمدعلی مجتهدی گیلانی؛ آقای مدیر

محمدعلی مجتهدی گیلانی در اول مهرماه سال 1287 هـ. ش. در لاهیجان دیده به جهان گشود. اصلی‌ترین دغدغه زندگی‌اش تعلیم و تربیت شاگردان بود. استاد ریاضی بود، ولی بیشترین وقتش را برای مدیریت دبیرستان می‌گذاشت. از صبح زود تا پاسی از شب در مدرسه می‌ماند و کارها را سامان می‌داد، از حضور و غیاب دبیران گرفته تا درس و بحث و نظم شاگردان، همه را شخصا رسیدگی می‌کرد و در انجام چندین و چند ساله‌ی این کارها هرگز خسته نمی‌شد، آن هم دبیرستانی با بیش از هزار دانش‌آموز. آقای مدیر با وجود داشتن حافظه‌ای قوی، اما از دفترچه‌ی جیبی مخصوص برای امور مربوط به دانش‌آموزان استفاده می‌کرد. دفترچه‌ای که همیشه با او بود. دانش‌آموزان دبیرستانی البرز از ایشان و دفترچه‌اش خاطره‌هایی فراوان دارند. دکتر مجتهدی در 10 تیرماه 1376 در فرانسه از دنیا رفت و در شهر نیس به خاک سپرده شد. لازم به ذکر است کتاب «آقای البرز» خاطره داستانی است که به همت بنیاد ملی نخبگان و نویسندگی محمود رنجبر به زودی منتشر خواهد شد.

15 09 2025

برگزاری نشست علمی با عنوان «اقتصاد آل‌ بویه؛ با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم»

نشست علمی «اقتصاد آل بویه با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم» با حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان صبح یکشنبه 23 شهریور برگزار شد. خلاصه و چکیده سخنرانی خانم دکتر ره در نشست علمی با عنوان: تاریخ آل بویه، با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم نام واژه بویه در شرق گیلان به مفهوم ابریشم و نوغان است. بنابراین حاکمان آل بویه که از سرزمین ابریشم‌خیز گیلان برخاسته بودند، به خوبی به ارزش و جایگاه ابریشم آگاه بودند و اقتصاد مبتنی بر ابریشم را پایه‌گذاری کردند و دیری نپایید که در شهرهای مهم گستره بویهیان تولید منسوجات ابریشمی توسعه یافت. به نحوی که عضدالدوله در شیراز شهر صنعتی برای تولید پارچه خز و دیبا احداث کرد. پارچه حریر، راخته، تافته، ملحم، مصمت، عتابی و... در نیشابور، زرنبفت در ابیورد، بنبوزی در نساء، جامه سیمگون در سمرقند، منیره در ری، و انواع منسوجات ابریشمی در دیگر نقاط پهنه بویهیان تولید شد. کاربرد البسه ابریشمی با عنوان طراز در اهدای خلعت، پارچه طلیسان برای علما و فقها، خفتان غژآگند برای سپاهیان و همچنین ابزار فراغتی منسوجات ابریشمی این کالا را مورد توجه اشراف قرار داد و به نمادی از قدرت و ثروت مبدّل نمود و سبب افزایش تقاضای آن شد. از این رو حاکمان بویه با تعیین مالیات بر آن تلاش نمودند تولیدات ابریشمی را در انحصار خود نگه دارند. صمصام‌الدوله در سال 375 ق. مالیات عشر بر ارزش کالای ابریشمی را تعیین کرد و با مخالفت مردم روبرو شد. ابونصر سابور نماینده بهاءالدوله دو بار اقدام به تعیین مالیات بر ابریشم نمود بار اول به شورش بازرگانان روبرو شد و بار دوم تا حدودی موفق شد و بهانه‌ای دست مخالفان داد تا او را برکنار و عمیدالجیوش اداره بغداد را بر عهده گیرد و سه سال مالیات را ملغی سازد. در نهایت ابوعلی پسر کالیجار توانست با ایجاد شبکه بانکداری با نام صراف هر گونه مبادله تولیدات ابریشمی را در انحصار خود قرار دهد و بر آن مالیات ببندد. با این وجود جایگاه صنعت ابریشم در دوره آل بویه نماد فاخر در زندگی دنیوی بود و حتی در مرگ‌جامه‌ها نیز کاربری یافت و با هنروری باورداشت‌های نمادین فرهنگ اساطیری ایران را به فرهنگ اسلامی درآمیخت. پارچه‌های ابریشمی باقیمانده از دوره آل بویه در موزه‌های لوور و سن‌ژوزه در پاریس نگهداری می‌شود و دست‌یافت‌های کاوش‌های اخیر در شهر ری در موزه دوره اسلامی تهران دیده می‌شود. پژوهش حاضر بخشی از مطالعه تاریخ اقتصادی و تاریخ هنر در دوره بویهیان بود که به اختصار در نشست تخصصی اقتصاد آل بویه با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم ارائه شد. در انتهای این نشست به سوالات حاضران در جلسه پاسخ داده شد.

29 07 2025

برگزاری کارگاه کاربردهای هوش مصنوعی ویژه دانشجویان نابینا

نخستین کارگاه آموزشی کاربردهای هوش مصنوعی ویژه دانشجویان نابینا، صبح روز یکشنبه ششم مرداد 1404 در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد. در آغاز این کارگاه، آقای دکتر محمود رنجبر، مدیر پژوهشکده گیلان‌شناسی، ضمن خوش‌آمد‌گویی به حاضران، به تحولات حوزه فناوری هوش مصنوعی و اهمیت بهره‌مندی هر چه بیشتر از این ظرفیت اشاره کرد. همچنین آقای احمد ممتازی، رئیس هیئت مدیره انجمن خدمات فرهنگی و رفاهی معلولین بینایی گیلان، با تاکید بر نقش هوش مصنوعی در آموزش، بر ضرورت یادگیری روش‌های استفاده از این فناوری نوین تاکید کرد. در این کارگاه سه ساعته که با حضور دانشجویان نابینای گیلانی، والدین آن‌ها، و برخی از مددکاران و کارکنان انجمن خدمات فرهنگی و رفاهی معلولین بینایی گیلان برگزار شد، شرکت‌کنندگان با ابزارهای عمومی هوش مصنوعی، الگوهای نگارش پرامپت، و کاربردهای این فناوری به عنوان ابزاری برای یادگیری آشنا شدند.

17 05 2025

اسناد بلدیه رشت که توسط مهندس روبرت واهانیان، پژوهشگر تاریخ شهر رشت در طی چند دهه گردآوری شده است، در نشستی تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت.

این نشست 25 اردیبهشت 1404 با حضور کارشناسان مرکز اسناد و کتابخانه گیلان، شهرداری و شورای شهر رشت، دانشگاه گیلان، پژوهشکده گیلان‌شناسی و جمعی از فرهیختگان رشت در منزل مرحوم استاد فریدون نوزاد انجام شد. اسناد مذکور از دوره مشروطه تا دهه 80 خورشیدی را شامل می‌شوند. در این جلسه مقرر گردید: توسط استاد رضا نوزاد بر اساس کرونولوژی تاریخی و اولویت، اسناد در سه بخش تنظیم و آماده نشر شود. انتشارات فرهنگ ایلیا اسناد تنظیم شده را در سه مجلد حروفچینی، صفحه‌آرایی و آماده نشر نماید. کمیسیون فرهنگی شهرداری و شورای شهر رشت سه مجلد آماده شده را که بخشی از هویت تاریخ معاصر رشت است، منتشر نمایند. دکتر سیدهاشم موسوی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بر روند تنظیم و نشر این اثر ارزنده نظارت خواهند داشت. کتاب مجموعه اسناد بلدیه رشت، بخشی از هویت تاریخ معاصر شهر رشت و مطالعه‌ای بنیادین است که به نظر می‌رسد آغازی برای مطالعات رشت‌پژوهی در آینده خواهد بود.​​​​​​​

02 04 2025

به مناسبت 14 فروردین سالروز درگذشت آرسن میناسیان

نویسنده «داستان موسیو»: داستان آرسن داستان انسانیت است/ روزی که موسیو «مولا علی» گفت ایسنا/ گیلان. نویسنده کتاب «داستان موسیو»، با بیان اینکه آرسن میناسیان درس انسانیّت به ما می‌دهد، گفت: او به انسان به ما هو انسان توجه داشت و آن چیزی برایش مهم بود که انسانیّت را تفسیر کند. به بهانه مراسم بزرگداشت آرسن میناسیان، خیّر گیلانی و رونمایی از کتاب «داستان موسیو» با نویسنده این کتاب دکتر محمود رنجبر، دانشیار دانشگاه گیلان و ریاست پژوهشکده گیلان‌شناسی گفتگویی به شرح زیر انجام دادیم: دکتر محمود رنجبر در گفت و گو با ایسنا، گفت: «داستان موسیو» روایت دیده‌ها و شنیده‌های کسانی است که با این نیکوکار برجسته آشنا بودند. وی ادامه داد: «داستان موسیو» با سیر روایی خود قطعات خاطرات بازمانده را با توالی علّی و معلولی بیان می‌کند. رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی گفت: اگرچه درباره آرسن میناسیان کتاب‌های متعددی نوشته شده، اما اغلب این کتاب‌ها یا تکه‌هایی از خاطرات و نقل قول‌هایی از افراد مختلف هستند و یا معمولا به گزارش عملکرد آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت در زمان وی می‌پردازند. این شد که دریافتم جای یک کتاب روایی داستان درباره آرسن میناسیان که بتواند با نسل جوان ارتباط برقرار کند، خالی است. وی با بیان اینکه کتاب «داستان موسیو» به ارتباط بین آرسن با تحولات و تغییرات فرهنگی و اجتماعی شهر رشت می‌پردازد، افزود: پژوهش درباره آرسن از سال گذشته شروع شد و پس از تحقیقی 6 ماهه، شروع به نگارش کردم و نگارش داستان 5 ماه طول کشید. رنجبر درباره شروع به نگارش این اثر ارزنده، گفت: تالیف «داستان موسیو» به طور مشخص از فروردین 1402 آغاز شد؛ زمانی که در مراسم بزرگداشت مرحوم میناسیان در آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت شرکت کردم و آنجا بود که احساس کردم جای یک اثر هنری که بتواند آرسن میناسیان را به عنوان سرمایه اجتماعی نه فقط رشت، بلکه ایران معرفی کند، خالی است؛ بنابراین تصمیم گرفتم آرسن میناسیان را با ابزار هنر و ادبیات معرفی کنم. این محقّق و نویسنده گیلانی ادامه داد: در طی 6 ماه تحقیق و پژوهش، تمامی کتاب‌ها و مجلات و نشریاتی را که درباره آرسن میناسیان مطلب نوشته بودند جمع‌آوری و مطالعه کردم. رنجبر گفت: «داستان موسیو» روایتی داستانی از زندگی آرسن میناسیان است. در این کتاب تلاش کردم به روایت‌ها و خاطرات مطرح شده از ایشان وفادار باشم؛ به گونه‌ای که تمامی صحنه‌های نقل شده در کتاب مبتنی بر نوشته‌هایی است که درباره آرسن وجود دارد و زاییده صرف تخیّل نویسنده نیست. وی اضافه کرد: آرسن میناسیان درس انسانیّت به ما می‌دهد. او نگاه محدود به یک طایفه خاص نداشت؛ این در حالی است که او می‌توانست فقط به خانواده خود و هم‌کیشان و شهر خود یعنی رشت توجه کند، آن چیزی برایش مهم بود که انسانیّت را تفسیر کند. دانشیار دانشگاه گیلان با بیان اینکه آرسن انسان‌ها را به عنوان سایه و آیه خداوند می‌شناخت و نگاهش به همه انسان‌ها مبتنی بر رحمانیّت بود، گفت: آرسن برای ساخت آسایشگاه معلولین و سالمندان منتظر یک جرّقه بود، زیرا همه لحظه‌ها و صحنه‌ها برای او آیت و آزمون بود. این جرّقه در خاطره‌ای به این شکل آمده که در دیدار آرسن با دکتر حکیم‌زاده، مدیرکل وقت بهداری، سرهنگی مراجعه می‌کند و خواستار بستری شدن مادر سالخورده خود در بیمارستان پورسینای رشت می‌شود، امّا با مخالفت مدیرکل مواجه می‌شود. نقطه عطف احداث آسایشگاه همین اتفاق بود و آرسن پیشنهاد احداث آسایشگاهی برای سالخوردگان را به دکتر حکیم‌زاده داد. رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی گفت: در راه ساخت این بنای ماندگار، روحانیّت پیشقراول رشت همچون آیت‌الله بحرالعلوم و آیت‌الله ضیابری که چراغ هدایت انسانیّت بودند با آرسن همراه شدند و حتّی از شهروندان گیلانی دعوت کردند این بنا را برای ساخت آسایشگاه اختصاص دهند. رنجبر تاکید کرد: از جمله بانیان آسایشگاه سالمندان رشت، حسین استقامت است که زمین این مکان را هدیه کرد. حسین استقامت یکی از یاران میرزا کوچک است که پس از نهضت جنگل، به کار کشاورزی مشغول شده بود و به تشویق آیت‌الله ضیابری، زمینی را برای ساخت آسایشگاه اختصاص داد. وی در ادامه متذکّر شد: فکر و ذهن آرسن معطوف به رونق آسایشگاه معلولین و سالمندان بود تا جایی که دیگر به داروخانه کارون که اوّلین داروخانه شبانه‌روزی ایران بود، کمتر توجّه داشت. این محقّق و نویسنده اضافه کرد: آرسن در آسایشگاه یک داروخانه کوچک ایجاد کرد تا به درمان معلولین و سالمندان متمرکز شود. رنجبر با بیان اینکه آرسن میناسیان برای مسیحیان یک تفسیری از آیات انجیل است، عنوان کرد: منش و رفتار و کردار آرسن مبتنی بر آموزه‌های دینی بود. زمانی که از او برای افتتاح یک نمازخانه در اردوی دانش‌آموزی رشت در سال‌های قبل از انقلاب دعوت می‌شود، هنگام بریدن روبان افتتاحیه می‌گوید «به نام خدا، با یاد مولا علی». زمانی که آرسن نام مولا علی را بر زبان جاری می‌کند، فردی به او متذکّر می‌شود که «به عنوان یک مسیحی بهتر بود نام مسیح را می‌گفتی»، امّا آرسن در پاسخ می‌گوید «همه پیشوایان الهی برای رستگاری بشریّت آمده‌اند». وی نگاه آرسن میناسیان را برگرفته از آیه «لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ» دانست و گفت: او به امام علی(ع) و امام حسین(ع) علاقه فراوانی داشت و در غالب مراسمی که در مسجد کاسه‌فروشان و مسجد گلشن که آیت‌الله بحرالعلوم و آیت‌الله ضیابری در آن به منبر می‌رفتند حضور می‌یافت.   دانشیار دانشگاه گیلان درباره علاقه‌مندی آرسن به ائمه شیعیان، گفت: آرسن حتّی پا برهنه در عزاداری‌های ایّام عاشورا شرکت می‌کرد. رنجبر خاطر نشان کرد: کتاب داستان موسیو در 172 صفحه و 14 بخش تشکیل شده و دوران نوجوانی آرسن تا وفات او را در بر می‌گیرد. وی درباره بازتاب مسائل اجتماعی در کتاب «داستان موسیو»، یادآور شد: در جریان درگیری‌های داخلی در شوروی سابق، در سال 1299 عدّه‌ای از مردم ارمنستان کوچ کرده و وارد گیلان می‌شوند. در آن زمان میرزا کوچک بر گیلان مسلّط شده بود و مناطق مختلف استان تحت سیطره نهضت جنگل بود لذا ارمنی‌هایی که آواره شده بودند وارد بندر کیاشهر و تالش شدند و به دستور میرزا کوچک، استقبالی گرم از آنان به عمل آمد. آرسن در این زمان 13 ساله بود. وقتی این صحنه‌ها را دید و فهمید که مردم گیلان چه با محبّت از هم‌کیشان وی استقبال کردند، با خود عهد بست که خدمتگزار مردمی باشد که در حقّ هم‌کیشنانش مهربانی کردند. رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی با اشاره به سفر آرسن به قزوین و آشنایی او با یک پزشک گیاه‌درمانی، عنوان کرد: آن پزشک درمان‌های گیاهی و شیمیایی را مخلوط می‌کرد و فرمول خاصی برای ساخت دارو داشت. آرسن همه این فرمول‌ها را از استادش فرا گرفت و پس از فراگیری فنون دارویی در قزوین نماند و دوباره به گیلان و رشت برگشت؛ کشور آن زمان درگیر جنگ جهانی دوّم شده بود و انواع بیماری‌های واگیر همچون تیفوس و وبا غوغا می‌کرد. علیرغم اینکه برخی از افراد در چنین اوضاع نابسامان به دنبال چپاول دیگران و کسب قدرت و ثروت بودند، آرسن به فکر درمان مردم بیمار بود و داروها را با قیمت ارزان‌تر به مردم می‌فروخت و حتّی در ورودی داروخانه کارون یک صندوق برای پرداخت هزینه دارو گذاشته بود. افراد به خواست خودشان پول دارو را پرداخت می‌کردند. این همکاری و همیاری آرسن موجب شد که اقبال مردم به داروخانه کارون زیاد شود و آرسن داروخانه را سه شیفت سرپا نگه می‌داشت. بدین ترتیب داروخانه کارون نخستین داروخانه شبانه‌روزی ایران شد. وی با بیان اینکه آرسن میناسیان در حوزه‌های اجتماعی نیز سرآمد و مورد قبول مردم بود، اضافه کرد: برای آرسن انسان مهم بود و یک دزد یا بزرگ‌زاده برای او فرقی نداشت. روزی یک زن به آرسن مراجعه می‌کند و از او می‌خواهد که ضمانت همسرش را بکند که به خاطر گاودزدی در زندان است. آرسن بدون تعلّل به دادگستری مراجعه کرده و ضامن آن فرد می‌شود و رضایت فرد شاکی را که در روستا بود، جلب می‌کند و آن فرد را که مرتکب دزدی شده بود، آزاد می‌کند. رنجبر اظهار کرد: برای آرسن آن فرد، در درجه اوّل، پدر یک خانواده و یک انسان بود که حقّ حیات دارد و این جامعه است که زمینه دزدی او را فراهم کرده، بنابراین نباید اجازه دهیم دزدی کند و لذا تلاش کرد برای او در یک کارخانه شغل پیدا کند. Isna.ir/xdSGfg