گزارش برگزاری نشست علمی سبک زندگی گیلانیان

04 12 2017
کد خبر : 3988200
تعداد بازدید : 384
نشست علمی "سبک زندگی گیلانیان" با رویکرد واکاوی سبک زندگی گیلانیان صبح روز سه شنبه ۱۴ آذر ماه به همت پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در تالار اجتماعات این مجموعه برگزار شد. در ابتدای این نشست، دکتر سید هاشم موسوی رئیس پژوهشکده گیلان شناسی ضمن خیر مقدم به مدعوین گفت: همه ی ما آدم ها خواستار زندگی فضیلتمند هستیم و اگر جامعه در خدمت انسان های معنوی و جویای فضل باشد، می تواند شادی و امید را در زندگی افراد افزایش دهد. وی با بیان اینکه شرط خوب زیستن در رهایی است خاطرنشان کرد: نمی توان فرهنگ مصرفی را نادیده گرفت اما اگر مصرف آگاهانه باشد و " عقلانیت کم مصرفی" را بتوان به فرهنگ تبدیل نمود، می توانیم شاهد سبک زندگی بهتری از امروز باشیم. این عضو هیأت علمی با تاکید بر "زندگی خودخواسته" افزود: جزئیات زندگی معنای بدیل زندگی را از ما گرفته است و راه گریز از آن حرکت به سوی ساده زیستی است. دکتر رضا علیزاده دبیر این نشست علمی ضمن معرفی برنامه به هدف برگزاری این نشست اشاره نمود و از اولین سخنران برنامه دکتر مونا اسالم نژاد عضو هیأت علمی پژوهشکده گیلان شناسی برای سخنرانی دعوت نمود. دکتر اسالم نژاد پیرامون سبک زندگی نخبه پرور با اشاره به مهم بودن ساز و کار تغییرات اجتماعی از دیرباز گفت : پیربوردیو در اثر خود به نام "تمایز" تفاوت‌های موجود میان طبقات پاره طبقات و اقشار گوناگون را تقدیر کرده است. این استاد دانشگاه تشریح کرد که سرمایه گذاری در امر تحصیل چگونه به عنوان استراتژی یک پاره طبقه خاص جهت تحرک اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد و پس از فراگیر شدن یک استراتژی چگونه فرآیند تمایزیابی دوباره فعال شده تا فاصله آنها با طبقات فرودست را حفظ نماید. در ادامه دکتر حسن چاوشیان عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان سخنرانی خود را با عنوان سلطنت چشم ها( بصری شدن نماد های سبک زندگی) آغاز نمود و گفت:فهم صحیح نسبت به سنت و مدرنیته کلید درک تاریخ فرهنگی و شرایط امروز ماست. او با اشاره به این مهم که فرهنگ سنتی ما نوعی تعارض یا ناهمخوانی با روح و جوهره مدرنیته اروپایی دارد خاطرنشان کرد: اینها باعث می شود که همواره فقط مظاهر مدرنیته ظاهر شود و ویژگی فرهنگی بنیادینی که یکی از ریشه‌های اصلی این تعارض و ناهمخوانی است غلبه نگرش دهاتی بر فرهنگ عمومی ماست. او ضمن تشریح ویژگی های فرهنگ دهاتی گفت: وابستگی به طبیعت، زیست در شرایط اضطرار، اعتقاد به نیروی خارجی فراتر از اختیار و جادو از ویژگی های این نوع زندگی است. درحالیکه طبقه متوسط تمایل به برنامه ریزی برای آینده دارند و اشراف و طبقه ی مرفه تمایل به گذشته ی سرشار از افتخار دارند. وی تصریح کرد: فعالیت های ما به گونه ای است که گویی هیچ تصوری از آینده نداریم و این به دلیل جایگاه عظیمی است که طرز تفکر دهاتی و این نگرش در فرهنگ عمومی ما اشغال نموده است. نگرشی که به زمان حال گرایش دارد و آینده در آن جایگاهی ندارد. وی ضمن اشاره به تشریفاتی بودن برنامه های بلند مدت و چندساله افزود:ما شاهد این موضوع هستیم که افراد باهوش هم از دیدگاه روستایی برخوردار هستند و این موضوع شخصی نیست بلکه نوعی فرهنگ است و خواسته و ناخواسته ما را تحت تاثیر قرار می دهد. وی در پایان خواستار نگاه نقادانه جامعه شناسان و پژوهشگران به سنت بوده و این موضوع را پژوهشی مهم در راستای ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه دانست.  . سخنران بعدی دکتر رضا علیزاده عضو هیأت علمی پژوهشکده گیلان شناسی سخنان خود را پیرامون سبک زندگی جوانان قرار داد و  گفت: سبک زندگی مجموعه‌ای از رفتارهایی است که علاوه بر برآورده کردن نیازها به افراد این امکان را می‌دهد تا روایت خاصی از هویت خود به دیگران نشان دهند. وی ضمن بیان سه گانه هویت اذعان داشت: هویت برآمده از سبک زندگی  جوانان، بیش از گروه های مرجع تحت تاثیر خانواده است. وی با بیان اینکه  هویت برآمده از این سبک زندگی تا چه اندازه توسط نهادهای مسلط ایجاد میشود، جوانان به هویت مشروعیت بخش تن می‌دهند و یا به طرف هویت های مقاومتی گرایش دارند افزود: تحقیقات نشان از قوام گرفتن هویت های مقاومتی و برنامه دار بین جوانان گیلان دارد. هویتی که از عناصر حاشیه‌ای و برساخته جهان وطنی تشکیل شده است و از طرفی اگر از آنان سوال شود که آیا حاضر به مهاجرت هستید پاسخ آنان مثبت است. وی تصریح کرد چیزی که در جامعه رخ می دهد بحران هویت نیست بلکه  به چالش کشیدن هویت مشروعیت بخش است. آخرین سخنران این نشست دکتر علیرضا نیکویی عضو هیأت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه گیلان پیرامون شکل های گسترده و پیچیده بازنمایی هویت از رهگذر عطف توجه به بدن صحبت کرد و با اشاره به نظر فوکو که روابط قدرت پیوند مستقیم با بدن دارد تاکید کرد: سه‌گانه مفاهیم، اشیا، نشانه ها از رهگذر فرایندهای بازنمایی به یکدیگر می‌پیوندند؛ زبان و روایت در این میان نقش میانجی را دارند و آن چه معنا را حمل می‌کند نظام زبانی است و معنا به کار کرد های نمادین آنها وابسته است. این استاد دانشگاه ضمن اشاره به بدن از منظر گفتمان های طبی، پزشکی، دینی، عرفانی و اسطوره ای گفت: شناختن اجتماعی بدن حاکی از نقش جامعه در ساخت و پردازش بدن است. با استفاده از نظریه بازنمایی می‌توان به بدن به مثابه متنی برای تامل در شناخت نظام های اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیک نگریست. این نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ پیرامون مباحث مطرح شده پایان یافت. پوشش خبری: گیل نگاه راه سوم
دسته بندی :
گزارشات تصویری
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

07 10 2025

تألیف کتاب «بیماری‌های همه‌گیر، بَلای جان گیلانیان در عصر قاجار و اوایل پهلوی» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه

کتاب «بیماری‌های همه‌گیر، بَلای جان گیلانیان در عصر قاجار و اوایل پهلوی» توسط دکتر عباس پناهی عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان تألیف شد. در این اثر، پژوهشگر در پی پاسخ به این پرسش است که دلایل گسترش بیماری‌های همه‌گیر در گیلانِ عصر قاجار ناشی از چه عواملی بوده است؟ و تلاش دارد تا با تکیه بر گزارش‌های سیاحان، داده‌های تاریخی و آرشیوی، به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع بپردازد. تأثیر عوامل اقلیمی و آب هوا، نقش باورها و خرافات در گسترش و شیوع بیماری‌ها در گیلان، نقش دولت و حاکمان و همچنین رویکرد مردم و پزشکان سنتی در برابر بیماری‌ها، از جمله شاخص‌های مهم مورد بررسی در این کتاب است که در بخش پایانی، تکاپوهای علمی جامعۀ فرهنگی گیلان و تلاش‌ آنان در ایجاد نخستین مراکز علمی پزشکی نوین، مورد بررسی قرار می‌گیرد. کتاب «بیماری‌های همه‌گیر، بَلای جان گیلانیان در عصر قاجار و اوایل پهلوی» روایتی خواندنی از اوضاع جغرافیایی و اقلیمی گیلان و تأثیر آن بر شیوع بیماری‌ها و نقش عوامل فرهنگی در مواجهه با بیماری‌های همه‌گیر و همچنین تلاش‌های نخبگان گیلانی در جهت شکل‌گیری مؤسسات نوین پزشکی ارائه می‌دهد.

24 09 2025

به مناسبت 1 مهرماه، سالروز ولادت محمدعلی مجتهدی گیلانی؛ آقای مدیر

محمدعلی مجتهدی گیلانی در اول مهرماه سال 1287 هـ. ش. در لاهیجان دیده به جهان گشود. اصلی‌ترین دغدغه زندگی‌اش تعلیم و تربیت شاگردان بود. استاد ریاضی بود، ولی بیشترین وقتش را برای مدیریت دبیرستان می‌گذاشت. از صبح زود تا پاسی از شب در مدرسه می‌ماند و کارها را سامان می‌داد، از حضور و غیاب دبیران گرفته تا درس و بحث و نظم شاگردان، همه را شخصا رسیدگی می‌کرد و در انجام چندین و چند ساله‌ی این کارها هرگز خسته نمی‌شد، آن هم دبیرستانی با بیش از هزار دانش‌آموز. آقای مدیر با وجود داشتن حافظه‌ای قوی، اما از دفترچه‌ی جیبی مخصوص برای امور مربوط به دانش‌آموزان استفاده می‌کرد. دفترچه‌ای که همیشه با او بود. دانش‌آموزان دبیرستانی البرز از ایشان و دفترچه‌اش خاطره‌هایی فراوان دارند. دکتر مجتهدی در 10 تیرماه 1376 در فرانسه از دنیا رفت و در شهر نیس به خاک سپرده شد. لازم به ذکر است کتاب «آقای البرز» خاطره داستانی است که به همت بنیاد ملی نخبگان و نویسندگی محمود رنجبر به زودی منتشر خواهد شد.

15 09 2025

برگزاری نشست علمی با عنوان «اقتصاد آل‌ بویه؛ با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم»

نشست علمی «اقتصاد آل بویه با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم» با حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان صبح یکشنبه 23 شهریور برگزار شد. خلاصه و چکیده سخنرانی خانم دکتر ره در نشست علمی با عنوان: تاریخ آل بویه، با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم نام واژه بویه در شرق گیلان به مفهوم ابریشم و نوغان است. بنابراین حاکمان آل بویه که از سرزمین ابریشم‌خیز گیلان برخاسته بودند، به خوبی به ارزش و جایگاه ابریشم آگاه بودند و اقتصاد مبتنی بر ابریشم را پایه‌گذاری کردند و دیری نپایید که در شهرهای مهم گستره بویهیان تولید منسوجات ابریشمی توسعه یافت. به نحوی که عضدالدوله در شیراز شهر صنعتی برای تولید پارچه خز و دیبا احداث کرد. پارچه حریر، راخته، تافته، ملحم، مصمت، عتابی و... در نیشابور، زرنبفت در ابیورد، بنبوزی در نساء، جامه سیمگون در سمرقند، منیره در ری، و انواع منسوجات ابریشمی در دیگر نقاط پهنه بویهیان تولید شد. کاربرد البسه ابریشمی با عنوان طراز در اهدای خلعت، پارچه طلیسان برای علما و فقها، خفتان غژآگند برای سپاهیان و همچنین ابزار فراغتی منسوجات ابریشمی این کالا را مورد توجه اشراف قرار داد و به نمادی از قدرت و ثروت مبدّل نمود و سبب افزایش تقاضای آن شد. از این رو حاکمان بویه با تعیین مالیات بر آن تلاش نمودند تولیدات ابریشمی را در انحصار خود نگه دارند. صمصام‌الدوله در سال 375 ق. مالیات عشر بر ارزش کالای ابریشمی را تعیین کرد و با مخالفت مردم روبرو شد. ابونصر سابور نماینده بهاءالدوله دو بار اقدام به تعیین مالیات بر ابریشم نمود بار اول به شورش بازرگانان روبرو شد و بار دوم تا حدودی موفق شد و بهانه‌ای دست مخالفان داد تا او را برکنار و عمیدالجیوش اداره بغداد را بر عهده گیرد و سه سال مالیات را ملغی سازد. در نهایت ابوعلی پسر کالیجار توانست با ایجاد شبکه بانکداری با نام صراف هر گونه مبادله تولیدات ابریشمی را در انحصار خود قرار دهد و بر آن مالیات ببندد. با این وجود جایگاه صنعت ابریشم در دوره آل بویه نماد فاخر در زندگی دنیوی بود و حتی در مرگ‌جامه‌ها نیز کاربری یافت و با هنروری باورداشت‌های نمادین فرهنگ اساطیری ایران را به فرهنگ اسلامی درآمیخت. پارچه‌های ابریشمی باقیمانده از دوره آل بویه در موزه‌های لوور و سن‌ژوزه در پاریس نگهداری می‌شود و دست‌یافت‌های کاوش‌های اخیر در شهر ری در موزه دوره اسلامی تهران دیده می‌شود. پژوهش حاضر بخشی از مطالعه تاریخ اقتصادی و تاریخ هنر در دوره بویهیان بود که به اختصار در نشست تخصصی اقتصاد آل بویه با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم ارائه شد. در انتهای این نشست به سوالات حاضران در جلسه پاسخ داده شد.

29 07 2025

برگزاری کارگاه کاربردهای هوش مصنوعی ویژه دانشجویان نابینا

نخستین کارگاه آموزشی کاربردهای هوش مصنوعی ویژه دانشجویان نابینا، صبح روز یکشنبه ششم مرداد 1404 در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد. در آغاز این کارگاه، آقای دکتر محمود رنجبر، مدیر پژوهشکده گیلان‌شناسی، ضمن خوش‌آمد‌گویی به حاضران، به تحولات حوزه فناوری هوش مصنوعی و اهمیت بهره‌مندی هر چه بیشتر از این ظرفیت اشاره کرد. همچنین آقای احمد ممتازی، رئیس هیئت مدیره انجمن خدمات فرهنگی و رفاهی معلولین بینایی گیلان، با تاکید بر نقش هوش مصنوعی در آموزش، بر ضرورت یادگیری روش‌های استفاده از این فناوری نوین تاکید کرد. در این کارگاه سه ساعته که با حضور دانشجویان نابینای گیلانی، والدین آن‌ها، و برخی از مددکاران و کارکنان انجمن خدمات فرهنگی و رفاهی معلولین بینایی گیلان برگزار شد، شرکت‌کنندگان با ابزارهای عمومی هوش مصنوعی، الگوهای نگارش پرامپت، و کاربردهای این فناوری به عنوان ابزاری برای یادگیری آشنا شدند.