رونمایی از کتاب رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی- اجتماعی، تالیف عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان
27 02 2018
کد خبر : 3987775
تعداد بازدید : 176
کتاب «رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی-اجتماعی» تألیف دکتر جواد نظری مقدم عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان رونمایی شد. جلسه رونمایی کتاب رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی-اجتماعی با حضور دکتر محمد مهدی فرقانی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمدرضا برزویی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، صبح روز دوشنبه 7 اسفند ماه سال جاری در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار گردید. دکتر جواد نظری مقدم نویسنده کتاب در آغاز ضمن اشاره به عدم اهتمام پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی به حوزه های این چنینی گفت: از آنجا که ما در جامعه شیعی به سر میبریم نسبت به عناصر موجود در متن جامعه اسلامی و شیعی بی توجهیم لذا این مطالعه، مطالعه امر نزدیک است؛ امری که به دلیل قرابت و آشنایی ما با آن کمتر به آن نظر داریم. در این کتاب تلاش شده تا ضمن ارائه تعریفی مشخص از مفهوم ارتباطات سنتی به مقایسه نقش و جایگاه عناصر ارتباطات سنتی مانند روحانیت، مساجد، منبر، بازار و قهوه خانه ها، تکایا و آیینهای عزاداری در جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی پرداخته شود. وی افزود: این کتاب می تواند مورد استفاده مخاطبان دانشگاهی به ویژه علاقه مندان به حوزه ارتباطات، مردم شناسی ، تاریخ اجتماعی و جامعه شناسی سیاسی قرار گیرد. در ادامه دکتر محمد مهدی فرقانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه امام صادق (ع) و تقدیر از زحمات نویسنده گفت: پیش از این بنده از ابتدای دهه هفتاد با این دغدغه مواجه شدم و در کتاب «درآمدی بر ارتباطات سنتی» به این موضوع پرداختم اما همانجا گفتم که کار بنده تنها درآمدی است بر مفهوم ارتباطات سنتی و اکنون کتاب «رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی-اجتماعی» به بسط و توسعه این حوزه پرداخته است. وی در ادامه اذعان داشت: با توجه به اینکه درسی تحت عنوان ارتباطات سنتی در دانشکده ارتباطات علامه ارائه می شود از این به بعد تلاش خواهد شد تا این کتاب نیز به عنوان یکی از منابع این درس ارائه گردد. دکتر فرقانی افزود: رسانه های سنتی زیرساخت توسعه رسانه های مدرن هم هستند و در گزارش کمیسیون مک براید و دیگر آثار اندیشمدان غربی به اهمیت رسانه های سنتی در انقلاب اسلامی تأکید شده است. در بخش دیگر این جلسه دکتر برزویی نیز ضمن تقدیر از تلاش نویسنده گفت: ما در دسته بندی رسانه های مدرن و سنتی باید به الگو و نظام دسته بندی خاصی برسیم تا مشخص شود بالاخره چه چیز رسانه مدرن است و چه چیز رسانه سنتی. وی اظهار داشت: نباید از نقش و تأثیر آیین های عزاداری و تکایا و هیأت مذهبی و نیز نوار کاست و اعلامیهها در شکل گیری انقلاب اسلامی در کنار نقش مساجد و منبرغافل شد. در پایان آیین رونمایی کتاب رسانه های سنتی در انقلابهای سیاسی-اجتماعی اجرا گردید.
دسته بندی :
audiences