مراسم رونمایی از کتاب زینب های خط مقدم ـ تالیف حجت الاسلام دکتر پورعیسی

09 07 2020
کد خبر : 3992938
تعداد بازدید : 1735


کعبه بی نام و نشان می ماند اگر زینب نبود                        بی امان دارالامان می­ماند اگر زینب نبود

گرچه دادند انبیا هر یک نشان از کربلا                            کربلا هم بی نشان می ماند اگر زینب نبود

 

مراسم رونمایی از کتاب «زینب های خط مقدم»، تالیف حجت الاسلام والمسلمین دکتر پورعیسی، پنج شنبه ۱۹ تیرماه ۹۹ در سالن اجتماعات پژوهشکده گیلان شناسی برگزار گردید. این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط آقای دکتر شاکرنیا و پخش سرود ملی آغاز شد.

درابتدای جلسه دکتر موسوی، رییس پژوهشکده گیلانشناسی، به حاضرین خیرمقدم گفته و در ادامه اظهار کردند: تشکر می‌کنم از آقای پورعیسی که این کتاب را تالیف کردند و خوشحالم که در این ایام دوباره به هم برگشتیم. زندگی جز دیدار چیز دیگری نیست و آن روزها که در قرنطینه بودیم، فکر می‌کردیم که چقدر محتاجیم به دیدن هم. این بیماری به ما این مهم را یادآوری کرد که نباید به خود غرور داشته باشیم. کرونا حد و اندازه واقعی انسان را نشان داد.

امروز به خاطر تالیف دکتر پورعیسی اینجا جمع شدیم. باید بگویم که زنان در جنگ تحمیلی کمتر دیده شده اند و تعداد کتابهایی که به این موضوع پرداخته شده باشد کم است و همین نکته اثر دکتر پورعیسی را ارزشمند می‌کند. دفاع مقدس آثار ارزشمند زیادی داشته که یکی از این آثار همین کتاب است. نباید دفاع مقدس و همه قربانیان و آسیب­دیدگان این جنگ را فراموش کرد.

دکتر موسوی صحبتهای خود را اینگونه پایان داد که: در سال پایانی جنگ در دانشگاه شهید بهشتی سمیناری برگزار شد که استاد محمدتقی جعفری جمله­ای گفتند که در خاطرم ماند: «ای کاش بشر جنگ را برای همیشه به تاخیر بیندازد.» ما قدردان زنان بزرگ در جنگ هستیم و‌امیدوارم گه ازاین دست کارها باز در اینجا صورت بگیرد و باعث افتخار است که این اثر با همکاری پژوهشکده انجام شکل گرفته است.

در ادامه برنامه جناب سرهنگ مصطفی پور، رییس سازمان حفظ آثار و ارزش­های دفاع مقدس، صحبت کردند ایشان گفتند: از آقای دکتر موسوی بابت کمک و ایجاد فضا برای تالیف این اثر ارزشمند تشکر می‌کنم. دفاع مقدس، یک برهه درخشان ازتاریخ این مرزو بوم است اگر نگوییم از ابتدای بنای سرزمین شکوهمند ایران، که همه ما به این تاریخ افتخار می‌کنیم. واقعا برهه هشت ساله دفاع مقدس بی نظیر است و سخن گفتن در مورد این برهه به سالها نوشتن و گفتن نیاز دارد و باید در مقوله های مختلف آن کار شود. بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به همین منظور ایجاد شد.

موضوع حضور زنان در دفاع مقدس شاید از نظر برخی تعارف باشد اما باید گفت که نقش بانوان یک نقش تاثیرگذار و حقیقی است که هم در بخش رزم هم حضور داشتند و حماسه های زیادی آفریدند و هم در بخش پشتیبانی و امداد و ایثار و حمایت عاطفی از رزمندگان بسیار تاثیرگذار بودند.

اما بحث اصلی من مربوط به حفظ ارزشها و آثار دفاع مقدس است و بانوان نقش بسیاری در این زمینه داشته و دارند و بنده نقش این قشر را محوری می بینیم. البته در ایام دفاع مقدس این نقش به درستی دیده نشده و هنوز هم دیده نشده است.ما ۶ هزار جانباز بانو و خواهر داریم که غریبانه دارند زندگی می‌کنند که بیش از سه هزار نفر آنها بالای بیست درصد جانبازی دارند. اما ما در این عرصه زیاد کار نکردیم.

در زمینه نشر معارف و ارزش­های دفاع مقدس باید نگاهی داشته باشیم به نقش همسران، مادران، ‌خواهران و دختران شهدا. این گروه نقش اثربخشی باید داشته باشند که به این نکته توجه نشده است. همسران جانبازان هنوز با سخت­ترین شرایط دارند ایثارگری می‌کنند و هنوز برایشان جنگ تحمیلی تمام نشده است.

سرهنگ مصطفی­پور در ادامه گفتند: در بخش ادبیات دفاع مقدس هم جای پای بانوان را خوب نگاه کنیم تاثیرگذار می‌بینیم؛ در ادبیات داستانی ما بانوان نویسنده و شاعره زیادی داریم که در نشر ارزشهای دفاع مقدس نقش داشتند. با توجه به حرف بزرگان ما که دفاع مقدس هنوز تمام نشده و امروز به دفاع فرهنگی و سیاسی تغییر پیدا کرده که در این عرصه لژمن و جلودار ما خانم­ها هستند.

تمرکز امروز دشمن بر کم کردن ارزش خانواده و ارزش مادر در جامعه است که در این عرصه باید به نقش بانوان توجه کرد. زنان جامعه ما تربیت کننده مدافعان حرم هستند و این مهم نشان دهنده این نکته است که بانوان نیمی از جامعه هستند و سازنده نیمی دیگر و همه ما مدیون این قشر زحمت­کش هستیم. امیدوارم در آینده به صورت تخصصی و حوزه به حوزه به نقش بانوان در جامعه پرداخته شود. خداوند به ما توفیق ادامه راه شهدا و ایثارگران بدهد و بتوانیم امانتدار آنها باشیم و شرمنده شهدای عزیز نشویم.

در ادامه مراسم آقای یزدانی، رییس ستاد امداد جبهه استان گیلان در دوران دفاع مقدس به سخنرانی پرداختند. ایشان گفتند: تشکر می­کنم که در چنین روزی در خدمت عزیزان هستم. در دوران جنگ من به ایلام رفته بودم و پس از بمباران شهر توسط هواپیماهای بعثی، شروع کردیم به انتقال مصدومان به بیمارستان. در بیمارستان ایلام صحنه­های دردناک فراوانی دیدم و دراین شرایط خانمهای زیادی در آن بیمارستان داشتند به این مجروحین امدادرسانی می­کردند. این افراد نیروهایی بودند که داوطلب و اعزامی از شهرها و استانهای مختلف کشور بودند. با دیدن این صحنه­ها به این کر کردیم که باید بیشتر مقدماتی فراهم کنیم تا خواهران استان گیلان هم بتوانند در راستای دفاع مقدس نقش آفرین باشند.

در زمان جنگ بنده مدیر حلال احمر استان بودم و یه یک اراده­ای خودمان به خرج دادیم و با تاثیر از آموزش­های سپاه پاسداران، الگو گرفتن از مراکز شبانه روزی امدادگری سپاه الگو گرفتم. گتم چقدر خوب است که ما هم در هلال احمر امدادگرانی  تربیت کنیم که به جبهه­ها اعزام شوند و بتوانند در آنجا کارهای امدادی انجام دهند. برای اولین بار در استان گیلان ستاد امداد جبهه را تاسیس کردیم و با کمک نیروی سپاه پاسدارانآموزش امدادگری را در همان اردوگاه شبانه روزی برای امدادگران انجام می دادیم. برادران سپاهی ما، رزم، رزم انفرادی، اسلحه­شناسی و ... علاوه بر اینها آموزش امدادگری به امدادگران را انجام می دادند. به این ترتیب تعداد زیادی از بردران و خواهران آموزش امدادگری دیدند و تهران هم دید که این حرکت زیبا و اثرگذاری است آمدند بازدید کردند و الگو گرفتند و این اموزشها در کل کشور هم انجام شد. وقتی نیروهای ما به جبهه اعزام می­شدند همین وجود امدادگران از نظر روحی و روانی بسیار اثرگذار بود و از نظر روحی و روانی اثر داشت. در همین راستا سرکار خانم کارگر و خواهر صفرگر دو تن از خواهرانی بودند که به دیدن من آمدند و در خصوص فعالیتهای بانوان در جبهه دنبال جمع­اوری اطلاعات بودند و چند روز پیش خبر دادند که این تلاشها نتیجه داده و کتاب زینبهای خط مقدم تالیف و چاپ شده است. و من خوشحالم که نقش کوچکی در راستای تالیف و تدوین این کتاب داشته ام.

در بخش بعدی مراسم جناب سرهنگ حق بین، فرمانده فاتح نوبل الزهرا، به سخنرانی پرداختند. ایشان اظهار داشتند: روزی دشمنان جنگ را از شهرهای ما شروع کردند یعنی خط مقدم جنگ شهرهای ما بودند. اما امروز چه اتفاقی دارد می افتد. ما در بسیاری از عرصه ها به دلیل سیاستها و‌مدیریت هایی که وجود دارد دچار مشکلیم اما نباید فکر کرد چون جامعه ای از نظر اقتصادی مشکل دارند، پس جامعه دچار فروپاشی خواهد شد. اگر در عرصه­هایی مانند اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... ضعف داشته باشد ممکن است جامعه فروبپاشد، اما من این اطمینان را می­دهم که ما امروز از نظر قدرت نظامی بسیار قدرتمندیم. و تا پنجاه سال آینده امریکایی ها هیچ غلطی نمی‌توانند کند. اما باید در مدیریت جامعه دچار اشتباه نشویم باید نمایندگان درست به مجلس بفرستیم.

در دوران جنگ، زینب های خط مقدم رفتند از جامعه ما دفاع کردند، و تکلیف ما امروز این است که این حقایق نوشته شوند. شاید امروز این کتابها خریدار نداشته باشد و اگر بتوانیم مشکلات اقتصادی مردم را حل کنیم یقیناً آن زمان می‌توانیم این آثار و اسناد را عرضه کنیم. نسلهای بعدی خواهند آمد و ارزش این آثار را در خواهند یافت. امروز تکلیف ما نوشتن است.

در ادامه خانم فلاح­پور، از امدادگران دوران دفاع مقدس به صحبت پرداختند. ایشان گفتند: تشکر می­کنم از حاج آقا پورعیسی عزیز و گرامی که یادی از خواهران رزمنده رودسری کردند. من سخنران نیستیم و آمده ام فقط چند جمله عرض کنم: اینکه ما رزمندگان دفاع مقدس هنوز هم رزمنده هستیم. حتی اگر سنمان هتا و هشتاد سال شود هنوز هم پای ولایت و اسلام هستیم. من به دخترانم اجبار نکردم پیرو‌ ولایت باشند فقط به آنها گفتم وصیت نامه شهدا رو بخوانید اگر جایی دیدید که از ولایت نگفتند آن وقت شما هر راهی می­خواهید بروید. وقتی ما این همه از شهدا حرف میزنیم و از آنها مایه می­گذاریم، باید پیرو راهشان هم باشیم. اول باید ببینیم شهدا برای چه رفتند و اصلا برای چه انقلاب کردیم؟ و اگر با شعور آمده­ایم جلو باید تا اخر باشیم.

پس از صحبتهای خانم فلاح­پور جناب سرهنگ بایرامی، رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به سخنرانی پرداختند. ایشان تاکید کردند: در اداره ارشاد 9 درصد کتابهای تالیفی مربوط به کتابهای دفاع مقدس است. این آمار کمی نیست اما به نسبت این نکته که حضرت آقا فرمودند «دفاع مقدس گنج است» و هنوز زوایای مختلف این گنج را استخراج نکرده ایم، جای کار بسیار وجود دارد. سوژه های زیادی در عرصه دفاع مقدس برای تولید آثار فرهنگی وجود دارد و اگر می‌خواهیم یک تکیه گاه محکم و قابل اعتماد برای آینده نظام داشته باشیم، همین دفاع مقدس است. و این یک ثروت بزرگ ملی برای مردم ماست و پاسداشتش پاسداشت همه ایران است. و خود رزمندگان اولین کسانی هستند که باید در این زمینه فعالیت کنند. سوژه حضور بانوان در دفاع مقدس سوژه بسیار نابی است. باید بگویم که این استان ۳۴۰ رزمنده زن دارد و ما در این زمینه جای کار بسیاری داریم.  

در پایان مراسم دکتر پورعیسی گزارشی از نحوه تالیف و پژوهش کتاب زینب­های خط مقدم ارایه دادند. و با حضور تعدادی از فعالین حوزه دفاع مقدس و نماینده ولی فقیه در دانشگاه گیلان از کتاب زینب­های خط مقدم رونمایی شد.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

05 03 2024

برگزاری یادمان دکتر اسلامی ندوشن

روز دوشنبه 14 اسفند با حضور محققان و پژوهشگران مراسم یادمان استاد محمدعلی اسلامی ندوشن برگزار شد. در این مراسم دکتر محمود رنجبر ضمن خیرمقدم به حضار گفت شاخصه برگزاری برنامه هایی از این دست تحلیل آثار است. وی هسته مرکزی آثار اسلامی ندوشن را ایران دانست و گفت وی در نگاه به ایران سه نوع نگاه دارد: نخست نگاه اندوه و حسرت درباره ایران فرهنگی که به لحاظ جغرافیایی تا مرز تورفان چین کشیده شده است. نوع نگاه دوم نگاه مبتنی بر هویت است که گمگشته این روزهای سرزمین ماست و نگاه سوم نگاه اکنونی اوست که غالبا در سفرنامه هایش نمود داشت. در ادامه استاد عزت الله زرندیان از شاگردان استاد محمدعلی اسلامی ندوشن خاطراتی از ایشان نقل کردند. دکتر علی صفایی دیگر سخنران این یادمان با توضیح پیرامون آثار استاد گفت: اسلامی ندوشن سه مسئله را مورد توجه قرار داد: نخست انسان، دوم ایران، سوم تاریخ. این مراسم با تقدیر از سخنرانان به اتمام رسید.

14 02 2024

25 بهمن سالروز تولد دکتر غلامرضا رحمدل استاد نام آشنای گیلان

دکتر غلامرضا رحمدل شاعر، نویسنده و پژوهشگر سرشناس وی که از مفاخر نام آشنای علمی و فرهنگی کشور و تاثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود. دکتر رحمدل شاعر، محقق و دارای کرسی استادی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه گیلان و اولین عضو هیات علمی آن دانشکده بود که توانست مرتبه علمی استادی را کسب نماید. استاد رحمدل آثار مختلفی را در حوزه ادبیات فارسی، شعر، پژوهش های دینی و مذهبی، دفاع مقدس و عاشورا به چاپ رسانده بود که آثار او علاوه بر چاپ در قالب بیش از 10 کتاب مستقل، در نشریات معتبر کشور نیز منتشر شده است. وی دارای تالیفات مختلفی در حوزه زبان و ادبیات فارسی و تاریخ اسلام بود که از بین آنها می توان به کتاب های: دیدگاه حکومتی سعدی، عروض فارسی، تذکره شهدای کربلا در دو جلد، از کربلا تا حره، حماسه عطش، از زمزمه تا فریاد، برگزیده ادبیات معاصر، گدازه های چاه و آه، چشیدن دریا، مجموعه مقالات گیلان شناسی و کاستی از اشعار گیلکی اشاره کرد. دکتر رحمدل علاوه بر تدریس در دانشگاه گیلان، عضویت در شورای فرهنگ عمومی، رییس بسیج اساتید و مسوول شورای شعر بسیج گیلان، مدیر مسوول نشریه علمی و پژوهشی ادب پژوهشی را بر عهده داشت. علاوه بر این دکتر رحمدل ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، معاونت جنگ دانشگاه گیلان، و رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان های لنگرود و انزلی را نیز در کارنامه فعالیت های اجرایی خود داشت.

10 01 2024

معرفی کتاب "ت‍اری‍خ‌ ج‍رای‍د و م‍ج‍لات‌ گ‍ی‍لان‌ (از آغ‍از ت‍ا ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌)"

ت‍اری‍خ‌ ج‍رای‍د و م‍ج‍لات‌ گ‍ی‍لان‌ (از آغ‍از ت‍ا ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌)/ تالیف و گ‍ردآوری‌ ف‍ری‍دون‌ ن‍وزاد.- ت‍ه‍ران‌: وزارت‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ و ارش‍اد اس‍لام‍ی‌، س‍ازم‍ان‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌، ۱۳۷۹. "تاریخ جراید و مطبوعات گیلان (از آغاز تا انقلاب اسلامی)" در پنج دوره قابل بررسی است. مطبوعات گیلان در مقابل تحولات سیاسی، اجتماعی کشور روزی را با دشمن داخلی رویارو بودند و روز دیگر که قصد مبارزه با هم‌دستی خانمان‌برانداز دو دولت خارجی روس و انگلیس را داشتند، ناگزیر از صبر و مماشات شدند. در سومین دوره، این مطبوعات که یارای مقابله با دولت را نداشتند، به آگهی‌نامه‌هایی از اسناد و اوراق املاک مردم تبدیل شدند. در چهارمین دوره پراکندگی اهداف و روش‌ها آنها را از موفقیت ممکن دور کرد. این کتاب که تاریخ 155 نشریه را تا آغاز انقلاب اسلامی دربر می‌گیرد، روشنگر افکار و عقایدی است که مردم گیلان طی حدود 60 سال تا آغاز انقلاب اسلامی از خود بروز داده‌اند. "کتاب تاریخ جراید و مطبوعات گیلان" در سال 1379 توسط فریدون نوزاد نوشته و گردآوری گردید و با شمارگان 2000 نسخه و در قطع وزیری و جلد شومیز در 387 صفحه منتشر و روانه بازار شد.

10 01 2024

معرفی کتاب "دیلمون پارسی"

دیلمون پارسی (پهلوی‌های دیلمی یا فارسی دیلمی) ایرانشناسی فرشوادگری.../ (گردآوری، شناساندن، گزارش و برگردان به دوبیتی‌های فارسی) عبدالرحمان عمادی.- تهران: آموت، ‏‫۱۳۹۲. عبدالرحمان عمادی (متولد 4 بهمن 1304 – درگذشته 25 اردیبهشت 1398) حقوقدان، شاعر و پژوهشگر حوزه ایرانشناسی است. مهم ترین انگیزه مولف از تحقیق و تالیف کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی»، آشنا نبودن عموم مردم حتی اهل کتاب در ایران از سابقه غنی و تاریخ دیلمان و دیگری اثبات هم ریشه بودن زبان های مختلف اقوام ایرانی است. عبدالرحمان عمادی در این کتاب ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و ادبی دیلمان، سعی داشته تا هم ریشه بودن زبان های اقوام مختلف ایرانی و زبان های باستانی ایران را اثبات کند. عمادی کوشیده است با واژه شناسی، به ایرانشناسی و تاریخ شناسی دیلمیان دست پیدا کند. کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی» شامل دو بخش دیلمون پارسی (فارسی دیلمی) و دیلمون پالوی (پهلوی های دیلمی) می شود. معرفی سابقه تاریخی و ادبی دیلمان و شرح گستره جغرافیایی آن، ریشه شناسی واژه پهلوی در زبان و فرهنگ ایرانی، نام دیلمان در منابع مهم ادبی و تاریخ ایران و قسمتی از ادبیات عامیانه دیلمی مباحث طرح شده در کتاب نخست است. ایشان همچنین در بخش پایانی قسمت نخست این کتاب به بررسی شعر «آمله» قدیمی‌ترین شعر بر جای مانده در زبان دیلمی پرداخته است که بنابر گفته وی در این کتاب، نام شهر آمل در استان مازندران نیز بر مبنای نام و شعر این شاعر زن ایرانی انتخاب شده است. کتاب دوم شامل شعرهای عامیانه بخشی از دیلم به نام «اشکور» است. اغلب این شعرها در قالب دوبیتی است و محتوای آن ها نیز درباره جوانان و مراحل تشکیل خانواده است. در این بخش نویسنده از خود نیز اشعاری سروده که دوبیتی های سروده شده به زبان پهلوی دیلمی را که توسط روستاییان منطقه شمال ایران و با مضامین عاشقانه خلق شده است، مورد توجه قرار می دهد. کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی» عبدالرحمان عمادی، در سال 1392 با شمارگان 1100 نسخه در قطع رقعی، جلد گالینگور و در 790 صفحه از سوی نشر آموت منتشر شده است.

01 01 2024

نشست علمی رشت پژوهی

به مناسبت هفته رشت نشست تخصصی رشت پژوهی با حضور سه عضو هیات علمی دانشگاه در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر رنجبر رئیس پژوهشکده گیلان شناسی ضمن خیرمقدم به حاضران طی سخنانی گفت: روز 12 دی به عنوان روز رشت فرصتی مناسب است تا بایستیم. و در این نشست آقای دکتر سالاری پور عضو هیات علمی گروه شهرسازی طی سخنانی به روش های خلاق در تدوین چشم انداز توسعه شهر رشت بر اساس مشارکت مردمی اشاره کرد. وی گفت دو نوع برنامه ریزی می تواند برای هر شهری صورت گیرد نخست اینکه انسانها را به مثابه عدد ببیند و بر اساس آمار بگوید ما این موارد را کم داریم و باید بسازیم، راه دیگر توجه به ساخت کمی و عنایت به کیفیت فرهنگی کار است، در این روش دیگر انسانها به مثابه عدد نیستند. آقای دکتر پناهی دیگر سخنران این نشست علمی ضمن برشمردن سیر تاریخی آن را به چهار مرحله تقسیم کرد: نخست از دوره کهن تا دوره صفویه که اطلاعات کمی از آن داریم، دوم از دوره صفویه تا دوره قاجار، سوم از دوره قاجار تا پهلوی اول و دوره چهارم از پهلوی اول تاکنون. وی با این تقسیم بندی به اهمیت فناوری در توسعه رشت در دوران پهلوی اول اشاره کرد و گفت از این تاریخ هویت سنتی رشت زدوده شد و بافت نوین در ساخت بناها کاربرد پیدا کرد. در ادامه دکتر علیزاده عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی با نگاهی جامعه شناختی به رشت گفت شهروندان از سه نماد شهرداری، سبزه میدان و باغ محتشم خاطره دارند و پژوهشی که ما انجام داده ایم بیان کرده اند که ضمن داشتن خاطره جمعی از این نمادها حاضرند آنها را به دیگران معرفی نمایند. در ادامه این نشست مهندس روبرت واهانیان پیشنهاد دهنده روز 12 دی به عنوان روز رشت طی سخنانی گفت: شهر رشت عناصر مهم و ماندگاری برای بازدید دارد و هریک از این عناصر موجب هویت می شود، نهادهای فرهنگی و گردشگری باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند. لازم به یادآوری است این نشست با همکاری شهرداری رشت برگزار شد.