نشست بررسی رمان پری کشی: "تاریخ عشق به روایت پریان شمال"

08 11 2020
کد خبر : 3992666
تعداد بازدید : 629

علیرضا حسن زاده عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم شناسی در نشست نقد تاریخ عشق به روایت پریان شمال:

برای تبدیل قصه های پریان به میراث زنده، راهی جز باززآیی هنری و ادبی آنها وجود ندارد

نشست بررسی رمان پری کشی: تاریخ عشق به روایت پریان شمال کتابی که از سوی نشر مروارید در خرداد 1399 منتشر شده است، از سوی انجمن انسان شناسی ایران، پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، انجمن مهرورزان گیل با همکاری پژوهشکده مردم شناسی با حضور منتقدان افشین نادری محقق فرهنگ عامه و قصه های پریان و مانی کلانی انسان شناس و محقق و با دبیری ژیلا مشیری انسان شناس و مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم شناسی با حضور مولف علیرضا حسن زاده عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم شناسی برگزار گردید. در این نشست نخست افشین نادری کارشناس ارشد پژوهشکده مردم شناسی، محقق قصه های پریان و افسانه پژوه، درون‌مایه اصلی رمان "پری کُشی: تاریخ عشق به روایت پریان شمال"را عشق و دوستی و صلح دانست و افزود این را از همان عنوان دوم کتاب نیز می‌توان فهمید: "تاریخ عشق به روایت پریان شمال ". پری کشی را علی‌رضا حسن‌زاده به فاطمه مادرش که به مهربانی پریان است و ژاله آموزگار، بزرگ بانوی اساطیر ایران، تقدیم کرده است. این تقدیمنامه هم نشان از دو بن‌مایهٔ اصلی رمان دارد " زن و پری. پری حسن‌زاده از دل فرهنگ بومی و محلی گیلان و مازندران و فرهنگ اسطوره‌ای و آیینی ایرانی و در عین حال فرهنگ بشری آفریده‌شده است و رنگ و بوی داستانی و مدرن به خود گرفته است پری و زن هر دو با طبیعت، زایش و باروری، برکت و آبادانی  ارتباط دارند زنان و پریان هر دو نگاهبانان طبیعت, زندگی و صلح‌اند. یکی دیگر از بن‌مایه‌های رمان رؤیاست. رؤیا راز عشق است و انسانی که رؤیایش را از دست داده باشد نمی‌تواند عاشق شود. عشق هم راز رؤیا، زیبایی و حقیقت است. پریان داستان پری کشی به تمام پری‌های افسانه های پریوار شبیه‌اند و درعین‌حال متفاوتند با آنها . از دل افسانه‌ها اساطیر، و آیین‌های ایرانی و ایرانی_شمالی (پریان دریا مرداب و جنگل) برآمده‌اند و سپس با قلم او داستانی شده‌اند. پری کشی فراخوان پریان است آدمیان را به عشق ، رویاآفرینی و قصه گویی .در دورانی که هر سه ی این‌ها در جهان دارد به فراموشی سپرده می‌شود "پری‌ها به‌شدت عاشق قصه شنیدنند به‌خصوص قصه‌هایی در مورد خودشان"در کتاب آمده است که آدم‌ها و پریان پل اتصالی دارند و آن عشق است و مباد که این پل اتصال از میان برود. آن‌وقت است که دیگر کسی خواب نمی‌بیند و چه عقوبتی بدتر از این. حتی " بعضی از آن‌ها می‌پذیرند که به‌واسطه عشق در زمین زندگی کنند. حتی اگر نتوانند دیگر به آسمان برگردند. در مقام مقایسه اما زنان جایگاه ویژه و برتری نسبت به پریان دارند در جایی از رمان آمده" زنان اگر با هم یک چیز را بخوانند یا بگویند از اموری خبر می‌دهند که حتی پریان هم با آن‌همه هوش جادویی‌شان از آن بی‌خبر هستند  "چند سال قبل زنان توی آوازشان باران را خواب دیدند و این را به پری‌ها گفتند. پری‌ها هر چه به آسمان نگاه کردند یک تکه ابر هم در آسمان نبود، اما بااین‌همه آسمان پر از ابر شد و باران بارید همین است که پری‌ها به قصه‌ها و آوازهایی که زن‌ها می‌خوانند باور و اعتقاد دارند"  زنان کار می‌کنند و برگزارکننده آیین‌های زایش زندگی و برکت زایی هستند، مادرند و آفریننده لالایی‌ها و آوازها، دخترند و سمبل زیبایی راوی قصه و افسانه و باغبان گل‌ها و کودکان و با دستانشان عطر و طعم و رنگ و نقش و حجم خلق می‌کنند. پری کُشی کتابی در  ستایش موقعیت زنانه است و جایگاه زن را مقدس می‌داند. در عین حال کتابی در ستایش روایت هم هست . برای این کار از شخصیت های  افسانه‌ای و اسطوره‌ای آیینی ومثالی استفاده می‌کند. در جای دیگری برای نشان دادن نقش مقدس زنان و جایگاه آواز و موسیقی و هنر جمعی از توصیف آیینی در میان زنان شالیکار گیلانی استفاده می‌کند. زمانی شالی‌ها قد نکشیدند و درختان شکوفه ندادند. مردان با تیغ و شمشیر به سراغشان رفتند اما کاری از پیش نبردند. زنان نهیبشان زدند که با تیغ به سراغ گیاه و درخت نباید رفت  آن‌وقت در کنار گهواره‌ی بچه‌هایشان  در تلار شروع به خواندن آواز برای شالی ها  کردند. آوازهایشان به هم پیوست و یکی شدو در همه جا پیچید . آنها با نیروی آواز و مهربانی مادرانه‌شان شالی‌ را  به قد کشیدن  و دانه بستن واداشتند  و درختان هم شکوفه کردند و بار گرفتند در همین راستا محیط‌زیست و مظاهر آن از قبیل آب‌وخاک و گیاه و حیوان نیز از مهم‌ترین بن‌مایه‌های داستان حسن‌زاده است که از همان صفحات نخستین کتاب با آلوده شدن دو رودخانه شهر رشت و نگرانی دختری به نام تارا برای حال ماهیان و تقاضای کمکش از پری‌ها رخ می‌نماید. مظاهری طبیعی در این رمان همگی با جلوه‌های زنانه ارتباط دارند زن در این داستان از سد زبان و زمان و مکان می‌گذرد و به زندگیِ همیشه می پیوندد و  چون پری عاشق می‌شود او جایی در این کتاب نوشته: " زنان رؤیایی هستند که توی بیداری هم دیده می‌شوند."

پس از وی، مانی کلانی پژوهشگر انسان­شناس در نشست نقد و تحلیل کتاب پری­کشی، تأکید کرد که فهم این کتاب از دو منظر ممکن است. از منظری ادبی و نمادین، در داستان­های فولکلوریک ساکنان گیلان، روایت­هایی حماسی و تغزّلی از عشق و دلدادگی میان آدمیان و پریان  و دیگر پیوند زدن این روایت­ها به اتفاقات تاریخ معاصر، مانند انقلاب مشروطه.  همگی حکایت­هایی هستند که درضمن آن­ها پریان همچون استعاره­هایی ادبی، تاریخ ظلم­وستم حکام محلی گیلان و مقاومت زنان و مردان این سرزمین را علیه حکام منصوب سلسۀ صفویه، به روایت می­کشند؛ روایت­هایی از تلاش آن­ها برای ساختن جامعه­ای مبتنی بر صلح و دوستی. ولی به باور کلانی، از منظری کیهان­شناختی/ هستی­شناختی که کمتر به شکلی خودآگاهانه، توسط نویسندۀ کتاب به آن توجه شده، پریان وجود واقعی دارند و بواسطۀ رؤیا، زمزمۀ بی­اختیار موسیقی، یادآوری ناگهانی خاطرات گذشته و...، کمک­کنندۀ انسان­ها در روزهای سختی و تنهایی هستند؛ ناقد در تأیید مدعای خود، شواهدی نیز از پژوهش­های مستند انجام­شده توسط مردم­شناسان شمن­شناس ارائه داد که نشان می­دهد مشابهت­های آشکاری وجود دارد میان آیین­های به خلسه رفتن شمن­ها و مسافرت­شان به جهان­های علوی و سفلی  و نیز سفر شخصیت­های کتاب به جهان­های پریان؛ در مرداب­ها و بر فراز دریاها. کلانی اعتقاد دارد لازم است به هر دو منظر  در فهم اثر توجه شود که این دو منظر، جنبه­های متفاوت و مکملی از این میراث ناملموس ایران­زمین یعنی آیین­های ارتباط با پریان را ثبت و ضبط می­کند.

پس از آن حسن زاده گفتاری کوتاه درباره رمان خود را مطرح نمود، وی گفت، تبدیل تاریخ به فیکشن معنایی هستی شناختی به عناصر مهمی چون عشق، رویا، تقابل خیر و شر، صلح، دوستی و غیره می بخشد. در این رمان که ساختار آن ترکیبی از روایت اصلی و خرده روایت های متاثر از قصه های پریان است، به قول باختین در تقابل خیر و شر صدای درون را می توان شنید، یعنی هر انسانی در تمام دوره های تاریخی در درون خود میدانی از تقابل خیر و شر و عشق و نفرت می یابد به واقع تقابل خیر و شر از قلب و ذهن انسان ها شروع شده و به جهان واقع در طی تاریخ و گذر زمان راه می یابد. وی گفت، این رمان به گفتمان میراث فرهنگی اقوام ایرانی نزدیک است و سعی دارد نشان دهد که راه ما برای حفظ میراث روایی مان و میراث زنده و پیوند آن به تجربه زیستی و  زیست آیین های ایرانی  باززایی آنها از طریق ادبیات و هنر است. وی گفت این رمان هم مثل رمان های قبل نویسنده معنایی میان فرهنگی دارد یعنی در آن رابطه فرهنگ شمال ایران و فرهنگ روسیه و قصه های پریان آن و سفرهایی دریایی میان این دو مطرح است. حسن زاده گفت، همچنان که پیشتر گفته ام یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران که زمان تولد گفتمانی رشته مردم شناسی و توجه به ارزش های فرهنگ عامه و قصه ها و فرهنگ مردمی و آشکار شدن ارزش و جایگاه مردم و فرهنگ و زبان آنان  است  انقلاب مشروطه است به گونه ای که نخستین رمان های ایرانی درآمیخته با زبان و آیین های مردم در آثار نویسندگانی چون جمالزاده و دهخدا دیده می شود و به این دلیل مقطع انقلاب مشروطه در آن انتخاب شده است. به واقع ما مردم شناسان در ظهور و تولد این رشته به این رویداد دین داریم و کتاب از این نظر ادای دینی است از سوی مردم شناسان. در این رمان عناصر نمادین فرهنگ مردم گیلان و مازندران دارای اهمیت زیادی است و شما مشاهده می کنید که چگونه نماد ساعت شهرداری رشت به ما یاد آور می شود که جلوی تحولات اجتماعی و توسعه را نمی توان گرفت. وی ضمن تایید نقطه نظر منتقدان گفت این کتاب به گفتمان زیست محیطی تعلق دارد و نشان می دهد که چگونه آلودگی محیط زیست رویاهای انسان را برای زندگی بهتر از میان می برد. وی ادامه داد همانطور که منتقدان محترم گفتند این کتاب کتابی در ستایش نقش زنان در فرهنگ شمال ایران در حفظ ارزش هایی چون زندگی، صلح، عشق، هنر و زیبایی است. وی گفت نقد رمان در رابطه ای  سه گانه و برابر تعریف می شود که در یک سو مولف و در دو سوی دیگر منتقد و خواننده قرار دارند و شنیده شدن صدای هر سه آنها به درک یک اثر ادبی کمک می کند.  وی افزود به قول فروغ فرخزاد نویسنده یک اثر ادبی پنجره ای را باز می کند که از کنار آن ادم هایی در طی همه دوره ها می توانند عبور کنند و صدای او را بشنوند.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

05 03 2024

برگزاری یادمان دکتر اسلامی ندوشن

روز دوشنبه 14 اسفند با حضور محققان و پژوهشگران مراسم یادمان استاد محمدعلی اسلامی ندوشن برگزار شد. در این مراسم دکتر محمود رنجبر ضمن خیرمقدم به حضار گفت شاخصه برگزاری برنامه هایی از این دست تحلیل آثار است. وی هسته مرکزی آثار اسلامی ندوشن را ایران دانست و گفت وی در نگاه به ایران سه نوع نگاه دارد: نخست نگاه اندوه و حسرت درباره ایران فرهنگی که به لحاظ جغرافیایی تا مرز تورفان چین کشیده شده است. نوع نگاه دوم نگاه مبتنی بر هویت است که گمگشته این روزهای سرزمین ماست و نگاه سوم نگاه اکنونی اوست که غالبا در سفرنامه هایش نمود داشت. در ادامه استاد عزت الله زرندیان از شاگردان استاد محمدعلی اسلامی ندوشن خاطراتی از ایشان نقل کردند. دکتر علی صفایی دیگر سخنران این یادمان با توضیح پیرامون آثار استاد گفت: اسلامی ندوشن سه مسئله را مورد توجه قرار داد: نخست انسان، دوم ایران، سوم تاریخ. این مراسم با تقدیر از سخنرانان به اتمام رسید.

14 02 2024

25 بهمن سالروز تولد دکتر غلامرضا رحمدل استاد نام آشنای گیلان

دکتر غلامرضا رحمدل شاعر، نویسنده و پژوهشگر سرشناس وی که از مفاخر نام آشنای علمی و فرهنگی کشور و تاثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود. دکتر رحمدل شاعر، محقق و دارای کرسی استادی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه گیلان و اولین عضو هیات علمی آن دانشکده بود که توانست مرتبه علمی استادی را کسب نماید. استاد رحمدل آثار مختلفی را در حوزه ادبیات فارسی، شعر، پژوهش های دینی و مذهبی، دفاع مقدس و عاشورا به چاپ رسانده بود که آثار او علاوه بر چاپ در قالب بیش از 10 کتاب مستقل، در نشریات معتبر کشور نیز منتشر شده است. وی دارای تالیفات مختلفی در حوزه زبان و ادبیات فارسی و تاریخ اسلام بود که از بین آنها می توان به کتاب های: دیدگاه حکومتی سعدی، عروض فارسی، تذکره شهدای کربلا در دو جلد، از کربلا تا حره، حماسه عطش، از زمزمه تا فریاد، برگزیده ادبیات معاصر، گدازه های چاه و آه، چشیدن دریا، مجموعه مقالات گیلان شناسی و کاستی از اشعار گیلکی اشاره کرد. دکتر رحمدل علاوه بر تدریس در دانشگاه گیلان، عضویت در شورای فرهنگ عمومی، رییس بسیج اساتید و مسوول شورای شعر بسیج گیلان، مدیر مسوول نشریه علمی و پژوهشی ادب پژوهشی را بر عهده داشت. علاوه بر این دکتر رحمدل ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، معاونت جنگ دانشگاه گیلان، و رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان های لنگرود و انزلی را نیز در کارنامه فعالیت های اجرایی خود داشت.

10 01 2024

معرفی کتاب "ت‍اری‍خ‌ ج‍رای‍د و م‍ج‍لات‌ گ‍ی‍لان‌ (از آغ‍از ت‍ا ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌)"

ت‍اری‍خ‌ ج‍رای‍د و م‍ج‍لات‌ گ‍ی‍لان‌ (از آغ‍از ت‍ا ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌)/ تالیف و گ‍ردآوری‌ ف‍ری‍دون‌ ن‍وزاد.- ت‍ه‍ران‌: وزارت‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ و ارش‍اد اس‍لام‍ی‌، س‍ازم‍ان‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌، ۱۳۷۹. "تاریخ جراید و مطبوعات گیلان (از آغاز تا انقلاب اسلامی)" در پنج دوره قابل بررسی است. مطبوعات گیلان در مقابل تحولات سیاسی، اجتماعی کشور روزی را با دشمن داخلی رویارو بودند و روز دیگر که قصد مبارزه با هم‌دستی خانمان‌برانداز دو دولت خارجی روس و انگلیس را داشتند، ناگزیر از صبر و مماشات شدند. در سومین دوره، این مطبوعات که یارای مقابله با دولت را نداشتند، به آگهی‌نامه‌هایی از اسناد و اوراق املاک مردم تبدیل شدند. در چهارمین دوره پراکندگی اهداف و روش‌ها آنها را از موفقیت ممکن دور کرد. این کتاب که تاریخ 155 نشریه را تا آغاز انقلاب اسلامی دربر می‌گیرد، روشنگر افکار و عقایدی است که مردم گیلان طی حدود 60 سال تا آغاز انقلاب اسلامی از خود بروز داده‌اند. "کتاب تاریخ جراید و مطبوعات گیلان" در سال 1379 توسط فریدون نوزاد نوشته و گردآوری گردید و با شمارگان 2000 نسخه و در قطع وزیری و جلد شومیز در 387 صفحه منتشر و روانه بازار شد.

10 01 2024

معرفی کتاب "دیلمون پارسی"

دیلمون پارسی (پهلوی‌های دیلمی یا فارسی دیلمی) ایرانشناسی فرشوادگری.../ (گردآوری، شناساندن، گزارش و برگردان به دوبیتی‌های فارسی) عبدالرحمان عمادی.- تهران: آموت، ‏‫۱۳۹۲. عبدالرحمان عمادی (متولد 4 بهمن 1304 – درگذشته 25 اردیبهشت 1398) حقوقدان، شاعر و پژوهشگر حوزه ایرانشناسی است. مهم ترین انگیزه مولف از تحقیق و تالیف کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی»، آشنا نبودن عموم مردم حتی اهل کتاب در ایران از سابقه غنی و تاریخ دیلمان و دیگری اثبات هم ریشه بودن زبان های مختلف اقوام ایرانی است. عبدالرحمان عمادی در این کتاب ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و ادبی دیلمان، سعی داشته تا هم ریشه بودن زبان های اقوام مختلف ایرانی و زبان های باستانی ایران را اثبات کند. عمادی کوشیده است با واژه شناسی، به ایرانشناسی و تاریخ شناسی دیلمیان دست پیدا کند. کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی» شامل دو بخش دیلمون پارسی (فارسی دیلمی) و دیلمون پالوی (پهلوی های دیلمی) می شود. معرفی سابقه تاریخی و ادبی دیلمان و شرح گستره جغرافیایی آن، ریشه شناسی واژه پهلوی در زبان و فرهنگ ایرانی، نام دیلمان در منابع مهم ادبی و تاریخ ایران و قسمتی از ادبیات عامیانه دیلمی مباحث طرح شده در کتاب نخست است. ایشان همچنین در بخش پایانی قسمت نخست این کتاب به بررسی شعر «آمله» قدیمی‌ترین شعر بر جای مانده در زبان دیلمی پرداخته است که بنابر گفته وی در این کتاب، نام شهر آمل در استان مازندران نیز بر مبنای نام و شعر این شاعر زن ایرانی انتخاب شده است. کتاب دوم شامل شعرهای عامیانه بخشی از دیلم به نام «اشکور» است. اغلب این شعرها در قالب دوبیتی است و محتوای آن ها نیز درباره جوانان و مراحل تشکیل خانواده است. در این بخش نویسنده از خود نیز اشعاری سروده که دوبیتی های سروده شده به زبان پهلوی دیلمی را که توسط روستاییان منطقه شمال ایران و با مضامین عاشقانه خلق شده است، مورد توجه قرار می دهد. کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی» عبدالرحمان عمادی، در سال 1392 با شمارگان 1100 نسخه در قطع رقعی، جلد گالینگور و در 790 صفحه از سوی نشر آموت منتشر شده است.

01 01 2024

نشست علمی رشت پژوهی

به مناسبت هفته رشت نشست تخصصی رشت پژوهی با حضور سه عضو هیات علمی دانشگاه در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر رنجبر رئیس پژوهشکده گیلان شناسی ضمن خیرمقدم به حاضران طی سخنانی گفت: روز 12 دی به عنوان روز رشت فرصتی مناسب است تا بایستیم. و در این نشست آقای دکتر سالاری پور عضو هیات علمی گروه شهرسازی طی سخنانی به روش های خلاق در تدوین چشم انداز توسعه شهر رشت بر اساس مشارکت مردمی اشاره کرد. وی گفت دو نوع برنامه ریزی می تواند برای هر شهری صورت گیرد نخست اینکه انسانها را به مثابه عدد ببیند و بر اساس آمار بگوید ما این موارد را کم داریم و باید بسازیم، راه دیگر توجه به ساخت کمی و عنایت به کیفیت فرهنگی کار است، در این روش دیگر انسانها به مثابه عدد نیستند. آقای دکتر پناهی دیگر سخنران این نشست علمی ضمن برشمردن سیر تاریخی آن را به چهار مرحله تقسیم کرد: نخست از دوره کهن تا دوره صفویه که اطلاعات کمی از آن داریم، دوم از دوره صفویه تا دوره قاجار، سوم از دوره قاجار تا پهلوی اول و دوره چهارم از پهلوی اول تاکنون. وی با این تقسیم بندی به اهمیت فناوری در توسعه رشت در دوران پهلوی اول اشاره کرد و گفت از این تاریخ هویت سنتی رشت زدوده شد و بافت نوین در ساخت بناها کاربرد پیدا کرد. در ادامه دکتر علیزاده عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی با نگاهی جامعه شناختی به رشت گفت شهروندان از سه نماد شهرداری، سبزه میدان و باغ محتشم خاطره دارند و پژوهشی که ما انجام داده ایم بیان کرده اند که ضمن داشتن خاطره جمعی از این نمادها حاضرند آنها را به دیگران معرفی نمایند. در ادامه این نشست مهندس روبرت واهانیان پیشنهاد دهنده روز 12 دی به عنوان روز رشت طی سخنانی گفت: شهر رشت عناصر مهم و ماندگاری برای بازدید دارد و هریک از این عناصر موجب هویت می شود، نهادهای فرهنگی و گردشگری باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند. لازم به یادآوری است این نشست با همکاری شهرداری رشت برگزار شد.