پایان نامه کاربردی کارشناسی ارشد باهمکاری دانشگاه گیلان و پژوهشکده گیلانشناسی با «عنوان بررسی جایگاه دانشگاه گیلان بر اساس متریک سبز و ارتقاء آن»

05 07 2020
کد خبر : 3993052
تعداد بازدید : 7180

این پایان نامه توسط خانم طاهره حسینی نژاد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته محیط زیست گرایش آلودگی محیط زیست در بهار 99 در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان دفاع شد. این پایان نامه مورد حمایت پژوهشکده گیلان شناسی قرار گرفته بود. در  این پایان نامه آمده است که توسعه پایدار به معنی پاسخگویی به نیازهای حال بدون آسیب رساندن به نیازهای آینده و اکوسیستم است. امروزه با توجه به تاثیر فعالیت‌های دانشگاه بر محیط زیست، پایداری پردیس به عنوان یک نگرانی جهانی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان دانشگاهی تبدیل شده است. همین راستا برای ارتقاء پایداری پردیس، موسسات آموزش عالی ابتکارات متعددی را از اعلامیه‌های بین المللی در مورد پایداری تا ایجاد شبکه‌های پایداری پردیس و ارزیابی را راه اندازی کرده‌اند. رتبه بندی گرین متریک را می‏توان به عنوان یک چارچوب و راهنمای استاندارد برای ساختن یک دانشگاه سبز دانست و به همین دلیل به دانشگاه ها در سبز کردن همه فعالیت ها‌ی‌‍شان کمک می‌کند. هدف از این پژوهش ارتقاء جایگاه سبز دانشگاه گیلان در رتبه بندی گرین متریک و ارائه پیشنهادات در این راستا می‌باشد. اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از پردیس اصلی دانشگاه گیلان در بخش زیر ساخت ها، انرژی، آب، حمل و نقل، پسماند و آموزش و پرورش جمع آوری شد. تحقیقات نشان داد که از 2580000 مترمربع از مساحت محوطه دانشگاه، 925000 متر مربع از اراضی دانشگاه زیر پوشش جنگلی، 1296400 متر از مساحت دانشگاه گل کاری و سبزه کاری شده است. حدود 40 هکتار نیز به صورت زمین‌های کشاورزی می‌باشد. سیستم حمل و نقل دانشگاه از سوخت های بنزینی و گازوئیلی استفاده می‌کند. در سال 95 دانشگاه گیلان طرح جامع پسماند دانشگاه را برای بررسی میزان ضایعات تولیدی اجرا نمود. طرح تفکیک زباله از مبدا نیز سالیان هست در دانشگاه اجرا می‌شود. میزان مصرف انرژی در طی سه سال 95، 96، 97 برای برق و آب وگاز دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت و تحقیقات نشان داد که مجتمع دانشگاه در میزان مصرف برق و آّب و گاز بیشترین مصرف را داشته است . میزان ردپای کربن برای برق دانشکده تربیت بدنی در سال 95 برابر 1095.61 متریک تن  و برای گاز در سال 95 مجتمع دانشگاه با مقدار 4814.88  متریک تن بیشترین مقدار تولیدی ردپای کربن در سه سال اخیر را به خود اختصاص دادند. در بخش آب نیز دانشگاه سعی در بهبود تصفیه خانه خود را نموده است و همچنین از سیستم  آبیاری تحت فشار برای آبیاری استفاده می‌نماید. با توجه به بررسی های انجام شده در دانشگاه های برتر در رتبه بندی گرین متریک راهکارهای مناسب برای دانشگاه گیلان جهت ارتقاء خود در رتبه بندی ارائه شد. استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند آبگرم کن های خورشیدی و سلول های خورشیدی ، مانیتورینگ میزان مصرف انرژی و همچنین میزان پسماند تولیدی دانشگاه، استفاده از لامپ های ال ای دی در دانشگاه، استفاده از آب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز، تفکیک زباله از مبدا و همچنین قرار دادن دوره های آموزشی در بین کارکنان و دانشجویان برای آشنایی با مفهوم توسعه پایدار از نمونه راهکار های ارائه شده می‌باشد.

طی بررسی های انجام شده در این مطالعه و همچنین با توجه به موقعیت دانشگاه گیلان که دارای ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک دانشگاه تمام سبز می‌باشد، می‌توان با اجرا فعالیت هایی رتبه دانشگاه را ارتقاء داد. در زیر راهکارهای پیشنهادی که کمک کننده به ارتقاء این جایگاه می‏باشد ارائه شده است. پیشنهادات به دو دسته الویت اصلی که شامل پیشنهادات با اهمیت بیشتر و الویت فرعی که شامل پیشنهادات با اهمیت کمتر، الویت بندی شده است.

 1- زیرساخت ها

1-1- الویت اصلی زیرساخت ها

1.       ساخت ساختمان های جدید بر اساس اصول پایداری: معماری ساختمان های جدیدی که انجام می‏شود، باید اصول پایداری در آنها رعایت شود که شامل: حفظ انرژی، هماهنگی با اقلیم، کاهش استفاده از منابع جدید، برآوردن نیازهای ساکنان، هماهنگی با سایت ( بنا باید با ملایمت در زمین سایت قرار گیرد و هماهنگ با محیط اطراف خود باشد)، کل گرایی ( تمام اصول معماری پایداری باید در یک پروسه کامل که منجر به ساخته شدن محیط زیست سالم می‏شود، تجسم یابد).

2.       کاشت گونه های گیاهی مقاوم به کم آبی: با توجه بحران کم آبی، مخصوصا در فصل های گرم سال، استفاده از گیاهان مقاوم به کم آبی باعث صرفه جویی در مصرف منابع و کاهش هزینه‏های مربوط به نگهداری می‏شود.

3.       تبدیل فضای چمنی به فضای درختکاری شده: درختان علاوه بر تولید اکسیژن، سایه اندازی در محیط، کاهش گرما در فصول گرم و جلوگیری از فرسایش خاک، می‏تواند نمای زیبایی در محیط دانشگاه خلق نماید.

 1-2- الویت فرعی زیرساخت ها

1.        احداث پارک باغ های میوه به منظور هم تولید کالا در دانشگاه هم آشنا سازی دانشجویان با گونه ها: احداث باغات میوه علاوه بر زیبایی بصری و چشم نواز کردن منظره، می‏تواند منبع درآمدی نیز برای دانشگاه باشد.

2.       استفاده از دیوار سبز در محیط دانشگاه: دیوار سبز یا دیوار زنده فضای سبزی است که به صورت عمودی بر روی دیوار یا به صورت مستقل ایجاد می‏شود. دیوار سبز باعث جذب دی اکسید کربن، کاهش دمای هوا در فصول گرم سال، عمل فیلتراسیون در برابر مواد مضر، ایجاد خنکی به وسیله عملیات تبخیر گیاهان می‏شود، همچنین عنصری عالی برای حفظ گونه های گیاهی و دلیلی برای سلامت روح و جسم افراد است.

3.       ایجاد باغ و پارک فضای سبز برای معرفی گونه های مختلف گیاهی و امکان بازدید عمومی: طراحی فضای سبز مناسب که در آن از گونه‏های مختلف استفاده شده است، می‏تواند علاوه بر زیبایی بصری، باعث آشنایی دانشجویان با گونه های مختلف شود.

 

 

 

 2- انرژی

2-1- الویت اصلی انرژی

1.       طراحی سیستمی برای پایش میزان مصرف انرژی: استفاده از نرم افزار برای مدیریت میزان مصرف انرژی دانشگاه یک راهکار مناسب و ارزان می‌باشد و تا به این شکل از میزان مصرف انرژی هر واحد مطلع شده و در صورت میزان مصرف بالا، بتوان به طور سریع شناسایی و آن را مدیریت کرد.

2.       استفاده از لامپ های ال ای دی: دانشگاه گیلان در حال حاضر موفق به تعویض سی در صد از لامپ های دانشگاه به لامپ های ال ای دی شده است. با تعویض کامل این لامپ ها می‌توان میزان مصرف برق دانشگاه را به شت کاهش داد.

3.       خاموش کردن وسایل زمانی که استفاده ای از آنها نمی‌شود: دستگاه کپی در حالت آماده به کار می‌تواند معادل بیش از 80 درصد از انرژی که در وضعیت فعال استفاده می‌کند را مصرف نماید.

4.       پرهیز از روشن گذاشتن کامپیوترها در زمان استراحت طولانی و بیش از 30  دقیقه: درحالت آماده به کار یک کامپیوتر به میزان  59 وات مصرف دارد، که می‏توان با مدیریت از مصرف بی رویه آن خودداری نمود.

5.       در صورت امکان از نور طبیعی به جای چراغ های مصنوعی استفاده شود: در مکان هایی که امکان استفاده از نور طبیعی می‏باشد، به جای استفاده از چراغ ها می‏توان از نور طبیعی استفاده کرد. بدین گونه باعث کاهش 3 الی 5 درصدی مصرف انرژی در دانشگاه می‏شود‌.

6.       بررسی کنتور برق، حداقل ماهی یکبار: برای بررسی صحیح بودن عملکرد کنتورها باید حداقل ماهی یکبار بررسی آنها صورت گیرد، تا در صورت وجود مشکل در آن سریعا اقدام به تعمیر شود. این کار جهت جلوگیری از اتلاف انرژی در دانشگاه صورت می‏گیرد.

7.       هزینه های مصرف انرژی برای هر ساختمان دانشگاه محاسبه شود: برای مدیریت درست و پایدار هزینه هایی که صرف انرژی های تجدیدناپذیر شده است نیازمند آن است که هر ماه هزینه های هر واحد مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گیرد و در صورت مواجه با موارد مشکل زا سریعا اصلاح شود.

8.       آموزش کارکنان برای استفاده بهینه و دعوت به کاهش مصرف انرژی: با آموزش صحیح در بین کارکنان دانشگاهی و نحوه مدیریت صحیح از وسایل و تجهیزات برقی می‏تواند تاثیر به‏سزایی در کاهش مصرف انرژی دانشگاه داشته باشد.

9.       بررسی عایق بندی لوله های آب گرم برای کاهش اتلاف انرژی: استفاده از عایق الاستومری هم اکنون در برخی از موتورخانه های دانشگاه استفاده می‏شود. نیاز است برای کاهش اتلاف انرژی‏ کل موتورخانه های دانشگاه به این عایق مجهز شوند.

10.   تمیز کردن و تعویض مرتب فیلترهای سیستم تهویه: برای بهبود عملکرد سیستم های تهویه نیاز است هرچند وقت یکبار تعویض یا تمیز کاری در آن صورت گیرد.

11.   مکان هایی که مصرف برق بالایی دارند به جهت مدیریت درست و صحیح  شناسایی شود و در صورت امکان میزان مصرف واحد کنترل شود تا از هدر رفت انرژی در دانشگاه جلوگیری شود.

12.   شناسایی فعالیت هایی که باعث مصرف بیش از حد انرژی می‏شود: فعالیت هایی به مصرف برق بیشتری نیاز دارند، لازم است که شناسایی شده و در صورت امکان اقداماتی جهت کاهش مصرف آن فعالیت نمود.

13.   استفاده از سلول‌های خورشیدی: سلول خورشیدی یا سلول فتوولتائیک [1][1]به یک قطعه الکترونیکی است که به کمک اثر فوتوولتائیک، انرژی نور خورشید را مستقیماً به الکتریسیته تبدیل می‌کند. استفاده از این نوع انرژی امروزه در محل‌هایی که شبکه توزیع هم موجود است، به منظور کمک به کم کردن تکیه و فشار بر سوخت‌های فسیلی و دیگر دشواری‌های محیط زیست و از دیدگاه اقتصادی، مرسوم شده و در حال گسترش است. امروزه انسان با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف کرده‌است، نیازی روزافزون به انرژی پیدا کرده و از این رو در پی تأمین انرژی مورد نیاز از منابع مختلف تجدید پذیر است، که با این حساب انرژی نامحدود خورشیدی یک گزینه مناسب در این زمینه است.

  2-2- الویت  فرعی انرژی

1.       استفاده از چراغ های هوشمند در سطح خیابان ها: چراغ های هوشمند چراغ هایی هستند که انرژی لازم خود را از پنل های خورشیدی دریافت می‌کنند. می‌توان با قرار دادن این چراغ ها در خیابان های دانشگاهی مصرف برق دانشگاه را کاهش داد. لازم به ذکر است که در حال حاضر به صورت خیلی محدود از این چراغ ها در سطح دانشگاه استفاده می‏شود.

2.       نصب سنسور حرکت برای کلاس ها: استفاده از سنسور حرکتی برای کلاس ها و راه پله ها برای جلوگیری از هدر رفت برق یک راه حل موثر می‌باشد. روش کار آن به این شکل می‌باشد که با عبور افراد این سنسورها تشخیص داده و به صورت خودکار چراغ را روشن می‌نمایند و در صورت نبود فرد به طور خودکار چراغ ها خاموش می‌شوند.

3.       آبگرم کن های خورشیدی: آبگرم کن های خورشیدی [2][2] از طریق جذب انرژی خورشیدی و تابش نور برصفحات جاذب یا کلکتور به عنوان یکی از اقتصادی ترین روش ها برای تهیه آب گرم بهداشتی است و هر دستگاه بیش از دو تن از آلودگی های دی اکسید کربن در سال هم کاهش می‌دهد (یوسفی وهمکاران.، ۱۳۹۲). آبی که با این روش گرم می‌شود، بر اثر اختلاف دما و با گردش طبیعی وارد یک تانک دوجداره شده و آب مخزن را گرم می‌کند. این آب گرم شده یا به طور مستقیم به مصرف گرمایش خانوار می‌رسد و یا توسط یک مبدل حرارتی دمای آب مصرفی خانواده را افزایش می‌دهد. با تجهیز دانشگاه به آبگرم کن های خورشیدی در خوابگاه های دانشگاه برای تهیه آب گرم دردانشگاه  علاوه بر کاهش هزینه های مصرف انرژی، می توان گامی بزرگ در جهت ارتقا رتبه دانشگاه در این رتبه بندی برداشت.

4.       برای جلوگیری از اتلاف انرژی از ترموستاتهایی که قادر باشند حداقل و حداکثر دما را برنامه ریزی کنند، استفاده شود و همچنین از گرم یا سرد کردن افراطی اتاقها توسط کارکنان جلوگیری شود.

5.       استفاده از تایمر نجومی برای چراغ های خیابانی: فتوسل ها سنسورهایی هستند که امکان تشخیص نور را فراهم می‌کنند. برای کنترل روشن و خاموش شدن چراغ های معابر می‌توان از یک کنتاکتور[3][3] و یک فتوسل استفاده کرد به صورتی که با تاریک شدن هوا چراغ به صورت اتوماتیک روشن شده و با روشن شدن هوا چراغ ها خاموش می‌شوند.

6.       نصب هواده بر روی شیرهای آب برای کاهش مصرف آب گرم: اضافه کردن هواده به شیر آب باعث می‌شود که هوا به جریان آب اضافه شود و در حین اینکه مصرف آب کمتر می‌شود، فشار آب نیز تغییر نمی‌کند.

  3- پسماند

 3-1- الویت اصلی پسماند

1.       تفکیک زباله ها در سطح دانشگاه: با قرار دادن سطل‌های زباله مخصوص شیشه، پلاستیک، کاغذ در سطح دانشگاه زباله ها را بر اساس ماهیت آنها تفکیک نمود.

2.       جمع آوری غذا باقی مانده در سلف ها و ارسال آن به مناطق محروم: با این کار می توان از هدر رفت مواد آلی جلوگیری به عمل آورد. در حال حاضر این کار در دانشگاه صورت می‌گیرد اما نیازمند مدیریت بیشتر در این بخش می‌باشد.

3.       قرار گیری مسیر های کوتاه برای جمع آوری سطح‌های زباله: با این عمل میزان حمل و نقل برای جمع آوری زباله کاهش می‌یابد و علاوه بر این سرعت عملکرد جمع آوری را بالا می‌برد و در زمان کمتری عملیات جمع آوری انجام می‌شود.

4.       قانون استفاده از دو طرف کاغذ: با قانونی کردن استفاده از هر دو طرف کاغذ در بین کارکنان می‌توان از حجم زباله های دانشگاهی به شدت کاهش داد و کارکنان را موظف به استفاده از هر دو طرف کاغذ نمود. همچنین می‌توان جایگاه های مخصوصی برای جمع آوری کاغذ ها ایجاد نمود و آن را به کارکنان و اساتید برای استفاده توزیع کرد.

5.       ممنوعیت استفاده از لیوان های یکبار مصرف در جلسات و استفاده از فنجان  به جای آن: برای ایجاد فرهنگ سازی در استفاده از فنجان به جای لیوان یکبار مصرف می‌توان از خود دانشگاه شروع نمود.

6.       تفکیک پسماندهای خطرناک از بی خطر برای جلوگیری از آلودگی و برای تسهیل کار

7.       موادی که حداقل بسته بندی دارد، خریداری شود و استفاده از محصولات بسته بندی شده محدود شود.

8.       از محصولاتی که قابلیت تعویض و استفاده مجدد می باشد به جای انواع دور ریختنی استفاده شود.

9.       تشویق به استفاده نکردن ظرف های یکبار مصرف در سلف ها: با تشویق دانشجوبان به استفاده از ظروف خانگی به جای استفاده از ظروف یکبار مصرف، می‌توان حجم ضایعات تولیدی در دانشگاه را کاهش داد.

10.   پسماندهایی که غیر قابل بازیافت و استفاده مجدد می باشند، با بکارگیری روشهای مناسب طبق قوانین و دستور عمل های مخصوص به آن دفع شود.

11.   امکان ارائه وعده های غذایی نیم پرس برای افراد کم غذا: افرادی که کم غذا هستند به این شکل حق انتخاب در مقدار غذای خود داشته و از دور ریزی غذا جلوگیری می‏شود.

12.   جمع آوری ضایعات باغ ها و تولید کمپوست گیاهی از آن: با جمع آوری ضایعات باغی می‌توان از آن به عنوان کود برای فضای سبز دانشگاه استفاده نمود و یا آن را به خارج از دانشگاه فروخت و برای دانشگاه درآمد زایی نمود. این کار نیازمند ایجاد فضای لازم و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز  برای عملیات تولید کمپوست می‌باشد. با انجام این طرح دانشگاه می‌تواند تا 100 الی 200 امتیاز بر میزان امتیاز کلی و امتیاز در بخش زباله خود بی افزاید که نیازمند توجه بیشتری می‌باشد.

 

 

 

3-2- الویت فرعی پسماند

1.       برنامه بازیافت پوشاک: با ایجاد ایستگاه های جمع آوری لباس های قدیمی در خوابگاه های دانشجویان و دانشکده ها می‌توان دانشجویان و کارکنان دانشگاهی را تشویق به اهدای لباس های قدیمی خود کرد و در نهایت پوشاک جمع آوری شده را به مناطق فقیرنشین فرستاد. در واقع به این شکل انجام می‌شود که مکان هایی مخصوص جهت قرار دادن پوشاک در سطح دانشگاه قرار داده می‌شود و به صورت ماهانه می‌توان آن ها را جمع آوری نمود و در انتها توسط مسئولان مرتبط به مناطق محروم فرستاده می‌شود.

2.       برنامه بازیافت کتاب: می‌توان با قرار دادن ایستگاه های مخصوص کتاب‌های دانشگاهی در سطح دانشگاه از میزان خرید کاغذ و کتاب در سطح دانشگاه را کاهش داد. به این ترتیب که دانشجویان می‏توانند با قرار دادن کتاب های قدیمی و ترم های قبلی خود در این ایستگاه در این کار کمک کننده به دانشگاه باشند و از طرفی دانشجویان دیگر از این کتاب ها استفاده نمایند.

3.       استفاده مجدد ضایعات: برگزاری نمایشگاه هایی از صنایع دستی ساخت دانشجوبان از ضایعات خود می‌تواند راه تشویقی برای کاهش حجم زباله های دانشگاهی و فردی باشد.

4.       قانونی نمودن استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی: با استفاده از کیسه های پارچه ای و توزیع آن در بخش های مختلف دانشگاه و اجباری نمودن به استفاده از آن، می‌توان این حجم از پسماند را کاهش داد.

5.       قرار دادن جایگاه های مخصوص پرنمودن بطری های آب برای کاهش مصرف لیوان های یکبار مصرف

6.       انتخاب محصولاتی که حداقل آلودگی و حداکثر پایداری را دارند: موقع خرید تجهیزات برای دانشگاه، وسایل هایی خریداری شود که کمترین تاثیر را بر محیط زیست دارند و حداقل آلودگی را ایجاد می‏کند.

7.       بازیافت بطری های پت و شیشه ای و همچنین قوطی ها و بسته بندی های فلزی مثل قلع و آلومینیوم: لازم به ذکر است که با بازیافت یک تن شیشه، 100 کیلوگرم سوخت نفتی ذخیره می‌شود.

 4- حمل و نقل

4-1-  الویت اصلی حمل و نقل

1.       ترویج استفاده از دوچرخه برای کارکنان: استفاده از دوچرخه که میزان ایجاد آلودگی توسط آن صفر است و یک روش پاک برای سفر می‌باشد. استفاده از آن می‏تواند برای رسیدن به  اهداف سبز دانشگاه بسیار مفید باشد، به طوری که پیش بینی می‌شود تا ۵ الی ۱۰ درصد از میزان تولید کربن را بکاهد. از طرفی امتیاز دانشگاه گیلان در بخش حمل و نقل را تا 50 الی صد امتیاز افزایش دهد.

2.       ایجاد مسیر های مخصوص دوچرخه سواری برای افرادی که از دوچرخه در دانشگاه برای رفت و آمد استفاده می‏کنند.

3.       برگزاری کنفرانس های ویدیوئی به جای مسافرت: برای کاهش سفرهای کاری دانشگاهی می توان از ویدیو کنفرانس به صورت آنلاین بهره برد.

4.       از تنظیم بودن موتور خودرو اطمینان حاصل شود: خودروهایی که موتور آنها تنظیم است 5 درصد کمتر از سایر اتومبیل ها سوخت مصرف می‏کنند (معادل نیم لیتر در هر 111 کیلومتر). استفاده از فیلتر هوای استاندارد و تعویض به موقع آن 10 درصد  مصرف سوخت و تا 50 در صد آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

5.       باد لاستیک های خودروهای دانشگاهی بررسی شود. تنظیم باد لاستیک خود باعث کاهش 3 درصدی مصرف سوخت می‌شود.

 4-2- الویت فرعی حمل و نقل

6.       کارکرد صحیح ترموستات خودرو مورد بررسی قرارگیرد: خودرویی که ترموستات آن صحیح کار نمیکند 1درصد بیشتر از خودرویی که ترموستات آن درست کار می‌کند سوخت مصرف می‌کند.

7.       قرار دادن امکانات لازم برای تعمیر دوچرخه ها: مکان مناسب با مکانیک مجرب برای تعمیرات دوچرخه در دانشگاه به صورت رایگان در دانشگاه ایجاد شود.

8.       ایجاد پارکینگ های دوچرخه برای دانشجویان و کارکنان با دوچرخه های رایگان: با قرار دادن دوچرخه های کارتی رایگان برای دسترسی موقت در دانشگاه  تاثیر به سزایی در جلوگیری از استفاده بی رویه از خودروهای شخصی، برای فواصل کوتاه خواهد داشت.

9.       قرار دادن خودروهای برقی بین ساختمان های دانشگاهی: از آنجا که بین دانشکده ها پراکندگی وجود دارد و با فاصله از هم قرار دارند و از طرفی با توجه به فاصله دانشگاه از شهر رشت، استفاده از خودروی برقی از آنجا که از یک سوخت پاک استفاده می‌شود و تولید آلودگی در آن صفر است، بنابراین قرار دادن آن در دستور کار خود می تواند گامی بزرگ در تبدیل شدن به یک دانشگاه سبز باشد.

10.   استفاده از خودروهای اشتراکی: خودروهای اشتراکی به این صورت است که افرادی که دارای خودروی شخصی هستند و بدون سرنشین می‌باشند، از طریق اپلیکیشن یا سایت تعبیه شده می‌توانند حضور خود را به افراد اعلام کنند و افرادی که هم مسیر هستند، بدون هزینه یا با هزینه کم افراد را سوار کنند. به این صورت می تواند به طور غیر مستقیم تولید کربن توسط دانشگاه بکاهد.

11.   قرار دادن تسهیلات برای خرید دوچرخه دانشجویان و کارمندان دانشگاه: با قرار دادن تسهیلات لازم به صورت اقساطی می‌تواند به عنوان یک راه تشویقی برای استفاده از دوچرخه باشد. به این صورت که وام های خرید دوچرخه و لوازم ایمنی مخصوص به آن به دانشجویان و کارکنان با بهره حداقلی طی اقساط ۶ ماه الی ۱۲ ماه در برنامه خود قرار دهد.

12.   آموزش دوچرخه سواری: با ایجاد کلاس های آموزش دوچرخه سواری برای کارکنان و دانشجویان، می‌توان مهارت های لازم در سطوح مختلف آموزش، از یادگیری و مهارت های ابتدایی در دوچرخه سواری تا مهارت های پیشرفته را با هدف کاهش استفاده از وسایل نقلیه اجرا نمود.

13.   طرح های تخفیف ویژه دانشجویان وکارکنان در سفر با اتوبوس: در ایام عید و تعطیلات، کارت های ویژه ای برای تخفیف سفر ها برای کارکنان و دانشجویان و خانواده های آنها ایجاد نماید، تا به این صورت افراد را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی کند.

 5- آب

5-1- الویت اصلی آب

1.       نصب فلاش تانک ها با حداقل مصرف آب: فلاش تانک های قدیمی در هر بار عملکرد ۱۳ الی ۲۰ لیتر آب را در مخزن خود جمع آوری و تخلیه می‌کند. فلاش تانک های کم مصرف دو مرحله ای بر مبنای  کاهش حداقل بیرون ریختن آب اما با فشار حداکثری برای تحقق صرفه جویی در مصرف آب مناسب است. در این فلاش تانک ها دو کلید وجود دارد، یک کلید باعث تخلیه نیمی از حجم  مخزن  می شود و دکمه دوم باعث تخلیه کل حجم مخزن می شود، که در نتیجه باعث کاهش حجم آب تخلیه شده می‌شود. با نصب این فلاش تانک ها باعث صرف جویی 30 درصدی در مصرف آب می‌شود.

2.       استفاده از سردوش های کاهنده مصرف برای حمام ها در خوابگاه ها: استفاده از سردوش هایی که با فشار زیاد و میزان آب کم کار می‌کنند، می‌توانند تا نیمی از حجم آب را در حمام های خوابگاه کاهش دهند.

3.       سیستم جمع آوری آب باران: سیستم جمع آوری آب باران شامل جمع آوری، انتقال و ذخیره آب باران برای استفاده های بعدی می‌باشد. آب جمع آوری شده در تانک ذخیره می‌شود که می‌توان از آن برای فلاش تانک توالت، شستشو و آبیاری باغات استفاده نمود.

4.       بازسازی تصفیه خانه آب دانشگاه گیلان: در حال حاضر تصفیه خانه دانشگاه از خروجی آب با کیفیت لازم را برخوردار نیست،  اما با توجه بیشتر مسؤلین دانشگاهی به این بخش می‌توان از آب تولیدی بهره مناسب برد.

5.       حمایت از پایان نامه هایی که در ارتباط با بهبود مصرف آب می‌شود: پایان نامه هایی که کمک کننده به ارتقا جایگاه سبز دانشگاه گیلان هستند و یا نوآوری های جدید در این راستا را ارائه می‌دهد، می‌تواند کمک شایانی به اهداف دانشگاه کند.

6.       جمع آوری آب کولرها و استفاده از آن برای آبیاری گیاهان: با قرار دادن سطل هایی در فصول گرم سال در زیر کولر ها می‌توان از آب آن برای آبیاری گیاهان بهره برد.

7.       آبیاری در صبح زود یا دیر هنگام شب، برای محدود کردن تبخیر و جلوگیری از سوختن گیاهان انجام شود.

8.       خیساندن ظروف کثیف در آشپزخانه های دانشگاه قبل از قراردادن آنها در ظرفشویی به منظور کوتاه کردن زمان شستشو آنها.

9.       شناسایی مکان هایی که مصرف آب بالایی دارند: مکان هایی از دانشگاه که مصرف بیشتری در آب دارند، طی عملیات مانیتورینگ شناسایی شده و میزان مصرف آنها کنترل شود.

10.   فعالیت هایی که باعث مصرف بیش از حد آب در دانشگاه می‏شود شناسایی شود و علت آن بررسی و اصلاح گردد.

11.   بررسی کنتور آب، حداقل ماهی یکبار: برای بررسی صحیح بودن عملکرد کنتورها باید حداقل یکبار مورد بررسی قرار گیرند. این کار برای مدیریت صحیح مصرف آب انجام می‏شود.

12.   نصب کنتور در هر واحد برای پایش میزان مصرف آب

 

5-2- الویت فرعی آب

1.       نصب سیستم خودکار آبپاشی و جانمایی تجهیزات (آبپاش ریز، آبیاری قطره ای ریشه ها، و ...): برای آبیاری فضای سبز دانشگاه از سیستم آبیاری قطره ای و خودکار برای کاهش مصرف آب استفاده شود.

2.       تعبیه شیب جهت نفوذ آب به خاک بدون فرسایش آن

3.       نصب تنظیم کننده جریان (رگوالتور)، روی سردوش برای کاهش مصرف از 20 لیتر در دقیقه به  12لیتر در دقیقه، که در نتیجه باعث صرفه جویی 20% در مصرف آب می‌شود.

4.       نصب شیر آب اتوماتیک برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب: شیر آب اتومایک با داشتن سنسورهای چشمی باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شود. این شیرها از سنسور موجود حرکت دست را تشخیص داده و به صوت اتوماتیک باز و بسته می‌شوند.

5.       برنامه منظم تعویض واشرهای معیوب و تعمیر لوله های آب آسیب دیده جهت کاهش هدر رفت آب، در صورت مشکل داشتن لوله ها و واشرها می‏باشد.

6.       استفاده از آب بازیافت شده برای آبیاری فضای سبز: آب حاصل از تصفیه آب را می‌توان برای آبیاری گیاهان استفاده نمود.

7.       استفاده از آب بازیافت شده برای سیستم خنک کننده: در صورت وجود سیستم هایی که حرارت تولید می‏کنند می‌توان به عنوان خنک کننده سیستم ها استفاده کرد.

 6- آموزش

6-1- الویت اصلی آموزش

1.       حمایت مالی از پروژه هایی که در جهت کاهش مصرف انرژی می‏باشد: از پروژه هایی که دانشگاه را به اهداف خود در راستای سبز نمودن دانشگاه کمک می‌کند به طور کامل حمایت مالی شود تا به این گونه انگیزه ها برای خلق ایده های جدید افزایش یابد.

2.       برگزاری تورهای آموزشی در زمینه محیط زیست: سفر هایی برای بازدید طبیعت و مکان های طبیعی برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با طبیعت اجرا شود.

3.       تدریس واحد های درسی در ارتباط محیط زیست و پایداری برای رشته های مختلف: علاوه بر دانشجویان محیط زیست همه دانشحویان واحد هایی در ارتباط با محیط زیست پاس نمایند.

4.       برگزاری دوره های آموزشی و توسعه پایدار و کارگاه ها: دوره های آموزشی و کارگاه هایی جهت آشنایی با اصول پایداری و روش های مصرف درست انرژی در دانشگاه برگزار شود.

5.       برگزاری دوره های آموزش حفاظت از محیط زیست: برگزاری دوره های آموزشی در بین دانشجویان جهت آگاه سازی دانشجویان از نحوه محافظت صحیح از طبیعت برای کاهش تولید آلودگی برگزار شود.

6-2- الویت فرعی آموزش

1.       برگزاری مسابقات چراغ خاموش: مسابقاتی برای دانشجویان خوابگاهی با هدف کاهش مصرف انرژی که در کشور های مختلف جهان برگزار می‌شود، مسابقه ای است که تعدادی از دانشجویان سعی بر آن دارند در طی مدت تعیین شده حداقل مصرف برق را داشته باشند و در انتها گروهی که کمترین  مصرف را دارند برنده اعلام می‌شود.

2.       ایجاد وب سایت برای معرفی دانشگاه سبز و شرح اقدامات انجام شده دانشگاه گیلان در ارتباط با مدیریت سبز: طراحی سایتی جهت ارائه اقدامات دانشگاه و روند دانشگاه در راستای سبز شدن برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان و عموم مردم با دانشگاه سبز گیلان می تواند نگرشی سبز تر به دانشگاه را در ذهن ها ایجاد نماید.

3.       برپایی مسابقات برای خلق ایده های جدید در ارتباط با محیط زیست و کاهش مصرف انرژی

4.       جلسات تدریس در فضای سبز: اساتید میتوانند بعضی جلسات درسی خود را در محیط باز و فضای آزاد برگزار نمایند. این کار علاوه بر جنبه آموزشی بر سلامت روانی دانشجویان نیز تاثیر خواهد داشت.



[1][1] Photovoltaics

[2][2] Solar water heating

[3][3]


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

05 03 2024

برگزاری یادمان دکتر اسلامی ندوشن

روز دوشنبه 14 اسفند با حضور محققان و پژوهشگران مراسم یادمان استاد محمدعلی اسلامی ندوشن برگزار شد. در این مراسم دکتر محمود رنجبر ضمن خیرمقدم به حضار گفت شاخصه برگزاری برنامه هایی از این دست تحلیل آثار است. وی هسته مرکزی آثار اسلامی ندوشن را ایران دانست و گفت وی در نگاه به ایران سه نوع نگاه دارد: نخست نگاه اندوه و حسرت درباره ایران فرهنگی که به لحاظ جغرافیایی تا مرز تورفان چین کشیده شده است. نوع نگاه دوم نگاه مبتنی بر هویت است که گمگشته این روزهای سرزمین ماست و نگاه سوم نگاه اکنونی اوست که غالبا در سفرنامه هایش نمود داشت. در ادامه استاد عزت الله زرندیان از شاگردان استاد محمدعلی اسلامی ندوشن خاطراتی از ایشان نقل کردند. دکتر علی صفایی دیگر سخنران این یادمان با توضیح پیرامون آثار استاد گفت: اسلامی ندوشن سه مسئله را مورد توجه قرار داد: نخست انسان، دوم ایران، سوم تاریخ. این مراسم با تقدیر از سخنرانان به اتمام رسید.

14 02 2024

25 بهمن سالروز تولد دکتر غلامرضا رحمدل استاد نام آشنای گیلان

دکتر غلامرضا رحمدل شاعر، نویسنده و پژوهشگر سرشناس وی که از مفاخر نام آشنای علمی و فرهنگی کشور و تاثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود. دکتر رحمدل شاعر، محقق و دارای کرسی استادی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه گیلان و اولین عضو هیات علمی آن دانشکده بود که توانست مرتبه علمی استادی را کسب نماید. استاد رحمدل آثار مختلفی را در حوزه ادبیات فارسی، شعر، پژوهش های دینی و مذهبی، دفاع مقدس و عاشورا به چاپ رسانده بود که آثار او علاوه بر چاپ در قالب بیش از 10 کتاب مستقل، در نشریات معتبر کشور نیز منتشر شده است. وی دارای تالیفات مختلفی در حوزه زبان و ادبیات فارسی و تاریخ اسلام بود که از بین آنها می توان به کتاب های: دیدگاه حکومتی سعدی، عروض فارسی، تذکره شهدای کربلا در دو جلد، از کربلا تا حره، حماسه عطش، از زمزمه تا فریاد، برگزیده ادبیات معاصر، گدازه های چاه و آه، چشیدن دریا، مجموعه مقالات گیلان شناسی و کاستی از اشعار گیلکی اشاره کرد. دکتر رحمدل علاوه بر تدریس در دانشگاه گیلان، عضویت در شورای فرهنگ عمومی، رییس بسیج اساتید و مسوول شورای شعر بسیج گیلان، مدیر مسوول نشریه علمی و پژوهشی ادب پژوهشی را بر عهده داشت. علاوه بر این دکتر رحمدل ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، معاونت جنگ دانشگاه گیلان، و رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان های لنگرود و انزلی را نیز در کارنامه فعالیت های اجرایی خود داشت.

10 01 2024

معرفی کتاب "ت‍اری‍خ‌ ج‍رای‍د و م‍ج‍لات‌ گ‍ی‍لان‌ (از آغ‍از ت‍ا ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌)"

ت‍اری‍خ‌ ج‍رای‍د و م‍ج‍لات‌ گ‍ی‍لان‌ (از آغ‍از ت‍ا ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌)/ تالیف و گ‍ردآوری‌ ف‍ری‍دون‌ ن‍وزاد.- ت‍ه‍ران‌: وزارت‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ و ارش‍اد اس‍لام‍ی‌، س‍ازم‍ان‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌، ۱۳۷۹. "تاریخ جراید و مطبوعات گیلان (از آغاز تا انقلاب اسلامی)" در پنج دوره قابل بررسی است. مطبوعات گیلان در مقابل تحولات سیاسی، اجتماعی کشور روزی را با دشمن داخلی رویارو بودند و روز دیگر که قصد مبارزه با هم‌دستی خانمان‌برانداز دو دولت خارجی روس و انگلیس را داشتند، ناگزیر از صبر و مماشات شدند. در سومین دوره، این مطبوعات که یارای مقابله با دولت را نداشتند، به آگهی‌نامه‌هایی از اسناد و اوراق املاک مردم تبدیل شدند. در چهارمین دوره پراکندگی اهداف و روش‌ها آنها را از موفقیت ممکن دور کرد. این کتاب که تاریخ 155 نشریه را تا آغاز انقلاب اسلامی دربر می‌گیرد، روشنگر افکار و عقایدی است که مردم گیلان طی حدود 60 سال تا آغاز انقلاب اسلامی از خود بروز داده‌اند. "کتاب تاریخ جراید و مطبوعات گیلان" در سال 1379 توسط فریدون نوزاد نوشته و گردآوری گردید و با شمارگان 2000 نسخه و در قطع وزیری و جلد شومیز در 387 صفحه منتشر و روانه بازار شد.

10 01 2024

معرفی کتاب "دیلمون پارسی"

دیلمون پارسی (پهلوی‌های دیلمی یا فارسی دیلمی) ایرانشناسی فرشوادگری.../ (گردآوری، شناساندن، گزارش و برگردان به دوبیتی‌های فارسی) عبدالرحمان عمادی.- تهران: آموت، ‏‫۱۳۹۲. عبدالرحمان عمادی (متولد 4 بهمن 1304 – درگذشته 25 اردیبهشت 1398) حقوقدان، شاعر و پژوهشگر حوزه ایرانشناسی است. مهم ترین انگیزه مولف از تحقیق و تالیف کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی»، آشنا نبودن عموم مردم حتی اهل کتاب در ایران از سابقه غنی و تاریخ دیلمان و دیگری اثبات هم ریشه بودن زبان های مختلف اقوام ایرانی است. عبدالرحمان عمادی در این کتاب ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و ادبی دیلمان، سعی داشته تا هم ریشه بودن زبان های اقوام مختلف ایرانی و زبان های باستانی ایران را اثبات کند. عمادی کوشیده است با واژه شناسی، به ایرانشناسی و تاریخ شناسی دیلمیان دست پیدا کند. کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی» شامل دو بخش دیلمون پارسی (فارسی دیلمی) و دیلمون پالوی (پهلوی های دیلمی) می شود. معرفی سابقه تاریخی و ادبی دیلمان و شرح گستره جغرافیایی آن، ریشه شناسی واژه پهلوی در زبان و فرهنگ ایرانی، نام دیلمان در منابع مهم ادبی و تاریخ ایران و قسمتی از ادبیات عامیانه دیلمی مباحث طرح شده در کتاب نخست است. ایشان همچنین در بخش پایانی قسمت نخست این کتاب به بررسی شعر «آمله» قدیمی‌ترین شعر بر جای مانده در زبان دیلمی پرداخته است که بنابر گفته وی در این کتاب، نام شهر آمل در استان مازندران نیز بر مبنای نام و شعر این شاعر زن ایرانی انتخاب شده است. کتاب دوم شامل شعرهای عامیانه بخشی از دیلم به نام «اشکور» است. اغلب این شعرها در قالب دوبیتی است و محتوای آن ها نیز درباره جوانان و مراحل تشکیل خانواده است. در این بخش نویسنده از خود نیز اشعاری سروده که دوبیتی های سروده شده به زبان پهلوی دیلمی را که توسط روستاییان منطقه شمال ایران و با مضامین عاشقانه خلق شده است، مورد توجه قرار می دهد. کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی» عبدالرحمان عمادی، در سال 1392 با شمارگان 1100 نسخه در قطع رقعی، جلد گالینگور و در 790 صفحه از سوی نشر آموت منتشر شده است.

01 01 2024

نشست علمی رشت پژوهی

به مناسبت هفته رشت نشست تخصصی رشت پژوهی با حضور سه عضو هیات علمی دانشگاه در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر رنجبر رئیس پژوهشکده گیلان شناسی ضمن خیرمقدم به حاضران طی سخنانی گفت: روز 12 دی به عنوان روز رشت فرصتی مناسب است تا بایستیم. و در این نشست آقای دکتر سالاری پور عضو هیات علمی گروه شهرسازی طی سخنانی به روش های خلاق در تدوین چشم انداز توسعه شهر رشت بر اساس مشارکت مردمی اشاره کرد. وی گفت دو نوع برنامه ریزی می تواند برای هر شهری صورت گیرد نخست اینکه انسانها را به مثابه عدد ببیند و بر اساس آمار بگوید ما این موارد را کم داریم و باید بسازیم، راه دیگر توجه به ساخت کمی و عنایت به کیفیت فرهنگی کار است، در این روش دیگر انسانها به مثابه عدد نیستند. آقای دکتر پناهی دیگر سخنران این نشست علمی ضمن برشمردن سیر تاریخی آن را به چهار مرحله تقسیم کرد: نخست از دوره کهن تا دوره صفویه که اطلاعات کمی از آن داریم، دوم از دوره صفویه تا دوره قاجار، سوم از دوره قاجار تا پهلوی اول و دوره چهارم از پهلوی اول تاکنون. وی با این تقسیم بندی به اهمیت فناوری در توسعه رشت در دوران پهلوی اول اشاره کرد و گفت از این تاریخ هویت سنتی رشت زدوده شد و بافت نوین در ساخت بناها کاربرد پیدا کرد. در ادامه دکتر علیزاده عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی با نگاهی جامعه شناختی به رشت گفت شهروندان از سه نماد شهرداری، سبزه میدان و باغ محتشم خاطره دارند و پژوهشی که ما انجام داده ایم بیان کرده اند که ضمن داشتن خاطره جمعی از این نمادها حاضرند آنها را به دیگران معرفی نمایند. در ادامه این نشست مهندس روبرت واهانیان پیشنهاد دهنده روز 12 دی به عنوان روز رشت طی سخنانی گفت: شهر رشت عناصر مهم و ماندگاری برای بازدید دارد و هریک از این عناصر موجب هویت می شود، نهادهای فرهنگی و گردشگری باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند. لازم به یادآوری است این نشست با همکاری شهرداری رشت برگزار شد.