گزارش برگزاری سمینار پژوهشی "پاسداشت آیین های خیر و برکت در گیلان - ورزا مشته"

05 10 2017
کد خبر : 3988340
تعداد بازدید : 54
عصر روز پنجشنبه ۱۳ مهر، سمینار پژوهشی " پاسداشت آیین های خیر و برکت در گیلان – ورزا مشته" ، با حضور جمعی از پژوهشگران و اساتید این حوزه توسط موسسه آموزشی و پژوهشی گردشگران پایدار گیل و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و پژوهشکده گیلان شناسی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار گردید. در ابتدای این سمینار پژوهشی، دکتر سید هاشم موسوی رئیس پژوهشکده گیلان شناسی ضمن عرض خیرمقدم، به اهمیت برگزاری آیین های سنتی پرداخت و اجرای این رسوم را برای حفظ همبستگی و تداوم نظم اجتماعی ضروری دانست. این مردم شناس مطالبی پیرامون نقش برنج در شکل گیری تمدن گیلان بیان نمود و از پژوهشگرانی که در این زمینه فعالیت میکنند نام برد و افزود: اگر می خواهیم راجع به یک محصول بحث کنیم، باید از دریچه فرهنگ به آن بنگریم و تنها سود و زیان مادی نباید ملاک پژوهش باشد. وی اذعان داشت: با وجود اینکه امروزه برخی کشت برنج را سودمند نمیدانند، اما با حذف برنج که قوت غالب مردم گیلان بود، شاهد نابودی بخش زیادی از فرهنگ آیینی و حتی حوزه زبانی برنج در زندگی مردم خواهیم بود. وی در ادامه آیین ورزا مشته را تشریح کرد و افزود: کشاورزان خوشه اول برنج برداشت شده را برای مرغ و خروس ها می ریختند و آخرین خوشه های برنج  به نشانه یمن و برکت، زینت بخش خانه ها می شد تا زمانی که در اسفند ماه گاو ورزا را برای شخم زدن زمین به بیجار می بردند و آن زمان ورزا مشته را طبق آیینی به گاو نر می خوراندند. موسوی در انتها از برگزاری این دست سمینارها ابراز خرسندی نمود و بر تداوم آن جهت احیای آیین های بومی و لزوم زنده نگه داشتن آنها تاکید کرد. حمید آذرپور، معاون گردشگری استان، در ابتدا شعار گردشگری جهانی ۲۰۱۷ را بازخوانی نمود و اذعان داشت: گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه، هدف سازمان جهانی گردشگری است. مبنای ساز و کار گردشگری باید بر توسعه استوار باشد و موجب پایداری گردشگری گردد. وی خاطرنشان کرد: اگر آیین های بومی و محلی ما که بخشی از میراث معنوی ما هستند، ترویج گردد، ورزا مشته دوباره احیا شده و شاهد گردشگری پایدار خواهیم بود. در ادامه این مراسم، فرزاد رشیدی دبیر شورای سیاست گذاری سازمان گردشگری، مطالبی پیرامون اهداف گردشگری و بخصوص گردشگری پایدار، و همچنین مضرات گردشگری غیر مسئولانه بیان کرد و گفت: می توان فرهنگ را به گردشگری تبدیل کرد. هدف از قرار دادن "پایداری در گردشگری" بعنوان شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی نیز احیای خرده فرهنگها با درگیر کردن همه اقشار جامعه است. سپس میثم نواییان، باستان شناس و استاد دانشگاه به کم کاری درباره آیین های بومی و محلی ایران اشاره کرد و خودباختگی فرهنگی را دلیل این کم کاری دانست. وی افزود: وقتی فرهنگ بومی خود را نشناختیم، هویت ملی خود را هم از دست می دهیم. میراث معنوی ما در خطر است و ۲۰سال دیگر زبان گیلکی را باید در موزه ها یافت و صدای شیون فومنی و اشعار گیلکی را همانند صدای مظفر الدین شاه باید در موزه ها شنید. این باستان شناس در ادامه به تشریح نقش برجسته برنج در تمدن گیلان پرداخت و گفت: تحقیقات جدید نشان می دهد برنج از دوره هخامنشی در گیلان کشت می شده و در دوره اشکانی زمانی که مالاریا جان انسان ها را می گرفت، مردم با سوزاندن جنگلها، تولید برنج  را توسعه دادند. وی با اشاره به نقش ورزا در زندگی کشاورزان خاطرنشان کرد: پیش از آمدن تراکتور به زمین بیجار، ورزا ارج زیادی داشت. هنوز هم در نقاط کوهستانی گیلان ورزا نقش گذشته خود را دارد، زیرا زمین را برای کشت و برداشت برنج آماده می کرد؛ به همین دلیل ورزا در گیلان نقش «توتم» را هم ایفا می کرد و ما در حفاری های باستان شناسی «ریتون» هایی به شکل ورزا یافته ایم. نواییان در پایان خواستار ثبت ملی آیین ورزا مشته بود. دیگر پژوهشگر این مراسم، لیلا کفاش زاده، توضیح مختصری درباره عروسکهای بومی که تا کنون ثبت شده داد و اضافه کرد: ثبت این عروسکها، تنها زنده کردن یک آیین نیست؛ بلکه احیای عروسک های اقوام، بخشی از فرهنگ بومی منطقه اعم از لالایی ها، زبان محلی، پوشاک اقوام، ضرب المثل و نواها و آواهای اقوام را هم زنده می کند. مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی تهران بیان داشت: احیای عروسک های آیینی با نگاه گردشگری، هم از کوچ روستاییان و بی توجهی به هویت های بومی می کاهد و هم بخشی از زبان مادری را احیا می کند؛ زیرا سازنده عروسکها زنان هستند و بخشی از داستان ها و کارکردهای این عروسکها را به نسل آتی انتقال می دهند. وی در آخر به تشریح ثبت آیین های بومی در یونسکو پرداخت و خواستار تسریع روند ثبت اینگونه پرونده ها از سوی مسئولین مربوطه گردید. مهمان ویژه این مراسم، کامیل سیوند، پژوهشگر فرانسوی، به بیان توضیحاتی درباره چگونگی نحوه آشنایی خود با ایران و فعالیت های خود در زمینه فرهنگ و هویت ایرانی پرداخت و اضافه کرد: هویت زنانی که عروسکهای آیینی را می سازند برای من خیلی جالب بود؛ نوع پوشش و زبان آنها مرا مجذوب می کرد. در ایرانشهر زنها را با لباس سه تیکه دیدم که موهای خود را دو گیس بافته و مانند دو گوشواره زیر سربند خود قرار داده بودند. همچنین زنان ترکمن در گنبد کاوس را دیدم که عروسکهایی که می ساختند، همان لباس قوم ترکمن را بر تن داشتند. این پژوهشگر، ورزا مشته را بخش مهمی از هویت فرهنگی گیلان دانست و گفت: پژوهش در مورد عروسکهای آیینی اقوام ایران و حتی زنانی که این عروسکها را می سازند باید مورد توجه مضاعف قرار گیرد. در این مراسم جبارکوچکی نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، مطالبی درباره فعالیت های این فراکسیون بیان نمود و جذب 20 میلیون گردشگر خارجی را از برنامه های در حال اجرا خواند و اذعان داشت: امروزه گردشگری را باید یک صنعت دید و بسترهای جذب گردشگر خارجی را دیگر دستگاه های متولی و حتی فعالین بخش خصوصی در حوزه گردشگری، فراهم نمایند. در بخش دوم این مراسم دکتر سید مهدی میرصالحی، رئیس شورای ثبت بناهای میراثی گیلان، به آغاز پروسه بازگشت به خویش که از دوره مشروطه آغاز و در انقلاب اسلامی به اوج خود رسید، اشاره نمود و بیان داشت: آیین های بومی و محلی بخشی از میراث معنوی اقوام است، تمام تلاش ما حفظ آیین ورزا مشته است و باید روستاهای ما به این خودباروی برسند که خود، آیین های برکت خواهی را زنده نگه داشته و به عنوان یک مولفه گردشگری احیا کنند. دیگر سخنران این مراسم امیر سهرابی، مدیر موزه عروسک های کاشان، مطالب خود را پیرامون پژوهش های صورت گرفته در خصوص عروسک های آیینی ایران بیان نمود و افزود: بیشترین مراسم مربوط به آیین های زنانه و باران خواهی است و در فلات خشک ایران، شاهد اجرای آیین هایی نظیر کوسه گلین، کتم خوانی، عروس قنات و... هستیم. سهرابی مهمترین کارکرد آیین های بومی در عصر حاضر را وحدت و انسجام اقوام ایرانی خواند و اذعان داشت: این آیین ها دوره های تکاملی بشر را نشان می دهد و دست کم می بایست برای پژوهشگران، یک بار عین آیین با تمام کارکردهایش اجرا شود. دکتر سلیمانی، عضو انجمن زنان کارآفرین فعال در زمینه گردشگری و احیای عروسک­های بومی، ضمن اشاره به اهمیت و ارزش حفظ و ثبت میراث ناملموس و مشکلات پیشرو در خصوص ثبت این میراث، یادآور شد: نباید از نقش کلیدی زنان و آموزش عمومی در ترویج این آیین ها و همچنین گردشگری و صنایع دستی غافل شد. در بخش آخر این نشست، حاضران به طرح پرسشهای خود از سخنرانان پرداختند. گفتنی است در این نشست مستند " ورزا مشته"، به کارگردانی پرویز ایمانپور نیز پخش گردید. بیشتر بدانید: ورزا مقدمه ای بر زن و کودک در آیین های برکت و باروری
دسته بندی :
گزارشات تصویری
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

05 03 2024

برگزاری یادمان دکتر اسلامی ندوشن

روز دوشنبه 14 اسفند با حضور محققان و پژوهشگران مراسم یادمان استاد محمدعلی اسلامی ندوشن برگزار شد. در این مراسم دکتر محمود رنجبر ضمن خیرمقدم به حضار گفت شاخصه برگزاری برنامه هایی از این دست تحلیل آثار است. وی هسته مرکزی آثار اسلامی ندوشن را ایران دانست و گفت وی در نگاه به ایران سه نوع نگاه دارد: نخست نگاه اندوه و حسرت درباره ایران فرهنگی که به لحاظ جغرافیایی تا مرز تورفان چین کشیده شده است. نوع نگاه دوم نگاه مبتنی بر هویت است که گمگشته این روزهای سرزمین ماست و نگاه سوم نگاه اکنونی اوست که غالبا در سفرنامه هایش نمود داشت. در ادامه استاد عزت الله زرندیان از شاگردان استاد محمدعلی اسلامی ندوشن خاطراتی از ایشان نقل کردند. دکتر علی صفایی دیگر سخنران این یادمان با توضیح پیرامون آثار استاد گفت: اسلامی ندوشن سه مسئله را مورد توجه قرار داد: نخست انسان، دوم ایران، سوم تاریخ. این مراسم با تقدیر از سخنرانان به اتمام رسید.

14 02 2024

25 بهمن سالروز تولد دکتر غلامرضا رحمدل استاد نام آشنای گیلان

دکتر غلامرضا رحمدل شاعر، نویسنده و پژوهشگر سرشناس وی که از مفاخر نام آشنای علمی و فرهنگی کشور و تاثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود. دکتر رحمدل شاعر، محقق و دارای کرسی استادی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه گیلان و اولین عضو هیات علمی آن دانشکده بود که توانست مرتبه علمی استادی را کسب نماید. استاد رحمدل آثار مختلفی را در حوزه ادبیات فارسی، شعر، پژوهش های دینی و مذهبی، دفاع مقدس و عاشورا به چاپ رسانده بود که آثار او علاوه بر چاپ در قالب بیش از 10 کتاب مستقل، در نشریات معتبر کشور نیز منتشر شده است. وی دارای تالیفات مختلفی در حوزه زبان و ادبیات فارسی و تاریخ اسلام بود که از بین آنها می توان به کتاب های: دیدگاه حکومتی سعدی، عروض فارسی، تذکره شهدای کربلا در دو جلد، از کربلا تا حره، حماسه عطش، از زمزمه تا فریاد، برگزیده ادبیات معاصر، گدازه های چاه و آه، چشیدن دریا، مجموعه مقالات گیلان شناسی و کاستی از اشعار گیلکی اشاره کرد. دکتر رحمدل علاوه بر تدریس در دانشگاه گیلان، عضویت در شورای فرهنگ عمومی، رییس بسیج اساتید و مسوول شورای شعر بسیج گیلان، مدیر مسوول نشریه علمی و پژوهشی ادب پژوهشی را بر عهده داشت. علاوه بر این دکتر رحمدل ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، معاونت جنگ دانشگاه گیلان، و رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان های لنگرود و انزلی را نیز در کارنامه فعالیت های اجرایی خود داشت.

10 01 2024

معرفی کتاب "ت‍اری‍خ‌ ج‍رای‍د و م‍ج‍لات‌ گ‍ی‍لان‌ (از آغ‍از ت‍ا ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌)"

ت‍اری‍خ‌ ج‍رای‍د و م‍ج‍لات‌ گ‍ی‍لان‌ (از آغ‍از ت‍ا ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌)/ تالیف و گ‍ردآوری‌ ف‍ری‍دون‌ ن‍وزاد.- ت‍ه‍ران‌: وزارت‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ و ارش‍اد اس‍لام‍ی‌، س‍ازم‍ان‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌، ۱۳۷۹. "تاریخ جراید و مطبوعات گیلان (از آغاز تا انقلاب اسلامی)" در پنج دوره قابل بررسی است. مطبوعات گیلان در مقابل تحولات سیاسی، اجتماعی کشور روزی را با دشمن داخلی رویارو بودند و روز دیگر که قصد مبارزه با هم‌دستی خانمان‌برانداز دو دولت خارجی روس و انگلیس را داشتند، ناگزیر از صبر و مماشات شدند. در سومین دوره، این مطبوعات که یارای مقابله با دولت را نداشتند، به آگهی‌نامه‌هایی از اسناد و اوراق املاک مردم تبدیل شدند. در چهارمین دوره پراکندگی اهداف و روش‌ها آنها را از موفقیت ممکن دور کرد. این کتاب که تاریخ 155 نشریه را تا آغاز انقلاب اسلامی دربر می‌گیرد، روشنگر افکار و عقایدی است که مردم گیلان طی حدود 60 سال تا آغاز انقلاب اسلامی از خود بروز داده‌اند. "کتاب تاریخ جراید و مطبوعات گیلان" در سال 1379 توسط فریدون نوزاد نوشته و گردآوری گردید و با شمارگان 2000 نسخه و در قطع وزیری و جلد شومیز در 387 صفحه منتشر و روانه بازار شد.

10 01 2024

معرفی کتاب "دیلمون پارسی"

دیلمون پارسی (پهلوی‌های دیلمی یا فارسی دیلمی) ایرانشناسی فرشوادگری.../ (گردآوری، شناساندن، گزارش و برگردان به دوبیتی‌های فارسی) عبدالرحمان عمادی.- تهران: آموت، ‏‫۱۳۹۲. عبدالرحمان عمادی (متولد 4 بهمن 1304 – درگذشته 25 اردیبهشت 1398) حقوقدان، شاعر و پژوهشگر حوزه ایرانشناسی است. مهم ترین انگیزه مولف از تحقیق و تالیف کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی»، آشنا نبودن عموم مردم حتی اهل کتاب در ایران از سابقه غنی و تاریخ دیلمان و دیگری اثبات هم ریشه بودن زبان های مختلف اقوام ایرانی است. عبدالرحمان عمادی در این کتاب ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و ادبی دیلمان، سعی داشته تا هم ریشه بودن زبان های اقوام مختلف ایرانی و زبان های باستانی ایران را اثبات کند. عمادی کوشیده است با واژه شناسی، به ایرانشناسی و تاریخ شناسی دیلمیان دست پیدا کند. کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی» شامل دو بخش دیلمون پارسی (فارسی دیلمی) و دیلمون پالوی (پهلوی های دیلمی) می شود. معرفی سابقه تاریخی و ادبی دیلمان و شرح گستره جغرافیایی آن، ریشه شناسی واژه پهلوی در زبان و فرهنگ ایرانی، نام دیلمان در منابع مهم ادبی و تاریخ ایران و قسمتی از ادبیات عامیانه دیلمی مباحث طرح شده در کتاب نخست است. ایشان همچنین در بخش پایانی قسمت نخست این کتاب به بررسی شعر «آمله» قدیمی‌ترین شعر بر جای مانده در زبان دیلمی پرداخته است که بنابر گفته وی در این کتاب، نام شهر آمل در استان مازندران نیز بر مبنای نام و شعر این شاعر زن ایرانی انتخاب شده است. کتاب دوم شامل شعرهای عامیانه بخشی از دیلم به نام «اشکور» است. اغلب این شعرها در قالب دوبیتی است و محتوای آن ها نیز درباره جوانان و مراحل تشکیل خانواده است. در این بخش نویسنده از خود نیز اشعاری سروده که دوبیتی های سروده شده به زبان پهلوی دیلمی را که توسط روستاییان منطقه شمال ایران و با مضامین عاشقانه خلق شده است، مورد توجه قرار می دهد. کتاب «دیلمون پارسی، دیلمون پالوی» عبدالرحمان عمادی، در سال 1392 با شمارگان 1100 نسخه در قطع رقعی، جلد گالینگور و در 790 صفحه از سوی نشر آموت منتشر شده است.

01 01 2024

نشست علمی رشت پژوهی

به مناسبت هفته رشت نشست تخصصی رشت پژوهی با حضور سه عضو هیات علمی دانشگاه در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر رنجبر رئیس پژوهشکده گیلان شناسی ضمن خیرمقدم به حاضران طی سخنانی گفت: روز 12 دی به عنوان روز رشت فرصتی مناسب است تا بایستیم. و در این نشست آقای دکتر سالاری پور عضو هیات علمی گروه شهرسازی طی سخنانی به روش های خلاق در تدوین چشم انداز توسعه شهر رشت بر اساس مشارکت مردمی اشاره کرد. وی گفت دو نوع برنامه ریزی می تواند برای هر شهری صورت گیرد نخست اینکه انسانها را به مثابه عدد ببیند و بر اساس آمار بگوید ما این موارد را کم داریم و باید بسازیم، راه دیگر توجه به ساخت کمی و عنایت به کیفیت فرهنگی کار است، در این روش دیگر انسانها به مثابه عدد نیستند. آقای دکتر پناهی دیگر سخنران این نشست علمی ضمن برشمردن سیر تاریخی آن را به چهار مرحله تقسیم کرد: نخست از دوره کهن تا دوره صفویه که اطلاعات کمی از آن داریم، دوم از دوره صفویه تا دوره قاجار، سوم از دوره قاجار تا پهلوی اول و دوره چهارم از پهلوی اول تاکنون. وی با این تقسیم بندی به اهمیت فناوری در توسعه رشت در دوران پهلوی اول اشاره کرد و گفت از این تاریخ هویت سنتی رشت زدوده شد و بافت نوین در ساخت بناها کاربرد پیدا کرد. در ادامه دکتر علیزاده عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی با نگاهی جامعه شناختی به رشت گفت شهروندان از سه نماد شهرداری، سبزه میدان و باغ محتشم خاطره دارند و پژوهشی که ما انجام داده ایم بیان کرده اند که ضمن داشتن خاطره جمعی از این نمادها حاضرند آنها را به دیگران معرفی نمایند. در ادامه این نشست مهندس روبرت واهانیان پیشنهاد دهنده روز 12 دی به عنوان روز رشت طی سخنانی گفت: شهر رشت عناصر مهم و ماندگاری برای بازدید دارد و هریک از این عناصر موجب هویت می شود، نهادهای فرهنگی و گردشگری باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند. لازم به یادآوری است این نشست با همکاری شهرداری رشت برگزار شد.