کارگاه های آموزشی

نمایشگر دسته ای مطالب

برگزاری کارگاه دو روزه استخوان‏‌سنجی (آستئومتری) با حضور اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان گروه انسان‏شناسی زیستی دانشکده علوم زیستی دانشگاه تهران

وب نما پژوهشکده گیلان شناسی آزمایشگاه انسان شناسی زیستی کارگاه های آموزشی برگزاری کارگاه دو روزه استخوان‏‌سنجی (آستئومتری) با حضور اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان گروه انسان‏شناسی زیستی دانشکده علوم زیستی دانشگاه تهران 26 12 2019 کد خبر : 3992386 تعداد بازدید : 420 کارگاه استخوان‌سنجی (آستئومتری) با حضور اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان گروه انسان‏شناسی زیستی دانشگاه تهران در آزمایشگاه انسان‌شناسی زیستی/استخوان‌شناسی واقع در پژوهشکده گیلان‌شناسی در دو روز متوالی برگزار شد. زمان برگزاری این کارگاه پنج شنبه و جمعه مورخه 5 و 6 دی ماه 1398 هر روز از ساعت 9:30 تا 17:30 بود. در این دو روز مباحث بین‌رشته‌ای انسان شناسی زیستی با موضوع استخوان‏شناسی و موارد مرتبط با این حوزه مطالعاتی مطرح شد. روز اول کارگاه، دکتر سیدهاشم موسوی، ریاست محترم پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان، ضمن خوشامدگویی و معرفی فعالیت‏‌های پژوهشکده، به ضرورت ارتباط میان‌رشته‏‌ای بین دانشگاه‏‌ها به منظور گسترش علوم و تبادل تجربیات علمی و دستاوردهای پژوهشی پرداختند. در ادامه دکتر محمدرضا اقدامی، مسئول آزمایشگاه انسان‏شناسی زیستی پژوهشکده گیلان‏شناسی دانشگاه گیلان، ضمن ایراد سنخرانی با محوریت انسان‏شناسی زیستی، به معرفی فعالیت‏‌ها و اهداف اولین آزمایشگاه انسان شناسی زیستی کشور اشاراتی نمودند. دکتر مجید غلامزاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو وابسته گروه مردم‌­شناسی پژوهشکده گیلان شناسی، سخنرانی‌ تحت عنوان پالئوپاتولوژی انواع بیماری‏های استخوانی و موثر بر استخوان ایراد نمودند و به شرح چگونگی اثرگذاری و تشخیص آن‏ها بر استخوان‏‌‌های باستانی با ارائه نمونه‏‌های تصویری پرداختند. سپس دکتر محمدرضا اقدامی روش‏‌های شناسایی و کاوش استخوان‏‌های انسانی در سایت‏‌های باستانشناسی را به تفصیل شرح داده و گزارش کاوش‏‌های انجام شده توسط این گروه از ابتدای سال 1395 تا کنون ارائه شد. در ادامه دکتر اقدامی مبحثی را در خصوص چهارچوب آناتومی انسان و ساختار استخوانی از منظر مولکولی و معدنی ارائه و نحوه های تجزیه و تحلیل استخوانی در آزمایشگاه و موارد آماری اشاراتی را داشتند. روز دوم کارگاه با سخنرانی دکتر محمدرضا اقدامی با مبحث استخوان‏شناسی انسانی در آزمایشگاه و به صورت عملی آغاز شد سپس کارگاه عملی استخوان‏سنجی در دو نوبت و در دو گروه مجزا توسط خانم سکوتی و خانم محمدی (پرسنل آزمایشگاه انسان شناسی زیستی) برگزار شد. در این کارگاه دکتر مجید غلامزاده نیز بیماری‏های استخوانی مشاهده شده در نمونه‏‌های آزمایشگاه را به صورت عملی در سطوخ مختلف به اعضای هیات علمی و دانشجویان شرکت کننده نشان دادند. دسته بندی : workshops اشتراک گذاری چاپ کردن کپی در حافظه موقت بیشتر بخوانیددربارهبرگزاری کارگاه دو روزه استخوان‏‌سنجی (آستئومتری) با حضور اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان گروه انسان‏شناسی زیستی دانشکده علوم زیستی دانشگاه تهران »

کارگاه تخصصی انسان‏شناسی زیستی با حضور ریاست و اعضای پایگاه میراث فرهنگی شهرک تاریخی ماسوله

وب نما پژوهشکده گیلان شناسی آزمایشگاه انسان شناسی زیستی کارگاه های آموزشی کارگاه تخصصی انسان‏شناسی زیستی با حضور ریاست و اعضای پایگاه میراث فرهنگی شهرک تاریخی ماسوله 22 08 2019 کد خبر : 3992326 تعداد بازدید : 369 در تابستان 1398 کارگاهی تخصصی با حضور اعضای محترم پایگاه میراث فرهنگی شهرک تاریخی ماسوله به همراه رئیس محترم این پایگاه برگزار شد. این کارگاه با محوریت انسان‏شناسی زیستی، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و همچنین نحوه مواجهه باستان‏شناسان با اسکلت‌‏های انسانی در هنگام حفاری‌‏های باستانی پرداخت. در ادامه این نشست بازدیدی از آزمایشگاه انسان‏شناسی زیستی/استخوان‌شناسی پژوهشکده گیلان‏شناسی به عمل آمد و دکتر محمدرضا اقدامی مسئول این آزمایشگاه توضیحات لازم را در خصوص این مرکز در اختیار بازدیدکنندگان قرار دادند. دسته بندی : workshops اشتراک گذاری چاپ کردن کپی در حافظه موقت بیشتر بخوانیددربارهکارگاه تخصصی انسان‏شناسی زیستی با حضور ریاست و اعضای پایگاه میراث فرهنگی شهرک تاریخی ماسوله »

کارگاه انسان‌شناسی دانشگاه تهران

وب نما پژوهشکده گیلان شناسی آزمایشگاه انسان شناسی زیستی کارگاه های آموزشی کارگاه انسان‌شناسی دانشگاه تهران 10 10 2018 کد خبر : 3992311 تعداد بازدید : 371 گروه مردم‏‌شناسی دانشگاه تهران ضمن دعوت از تیم آزمایشگاه انسان‏شناسی دانشگاه گیلان کارگاهی در محل دانشگاه تهران ترتیب داد. در این کارگاه دکتر محمدرضا اقدامی به تبیین و بررسی انسان‏شناسی زیستی و معرفی آزمایشگاه و اهداف آن پرداختند. سپس دکتر مجید غلامزاده (متخصص داخلی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو وابسته گروه مردم­شناسی پژوهشکده گیلان شناسی) به بررسی بیماری‏‌های استخوانی قابل تشخیص در استخوان‏های باستانی پرداختند. در این جلسه که به مدیریت دکتر عسکری خانقاه برگزار شد لزوم مطالعات بین رشته‌‏ای در حوزه انسان‏شناسی بیش از پیش مورد بحث قرار گرفت. دسته بندی : workshops اشتراک گذاری چاپ کردن کپی در حافظه موقت بیشتر بخوانیددربارهکارگاه انسان‌شناسی دانشگاه تهران »

کارگاه دو روزه فرگشت دانشگاه گلستان

وب نما پژوهشکده گیلان شناسی آزمایشگاه انسان شناسی زیستی کارگاه های آموزشی کارگاه دو روزه فرگشت دانشگاه گلستان 25 04 2018 کد خبر : 3992296 تعداد بازدید : 425 همایش فرگشت و نقش آن در گونه ها و نژادهای انسانی در دو روز با نگاه ویژه به روش‌‏های انسان‌شناسی زیستی در دانشگاه گلستان برگزار شد. در روز اول این همایش که 4 اردیبهشت ماه سال 97 صورت گرفت، در راستای تکامل زیستی در جانداران، موضوعاتی در خصوص مفاهیم کلیدی فرگشت و نظریه‌های مرتبط با آن با نگاهی به اندیشمندان این گرایش از دیرباز تا زمان داروین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه مواردی چون مکانیزم‏‌های مختلف فرگشت و سازوکارهای موجود در آن از جمله تاثیرات طبیعت و نقش انتخاب طبیعی و ژنتیک در سطوح مختلف، در جهت شکل گیری انواع مختلف گونه‌‏زایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در پایان با پرسش و پاسخ اساتید و دانشجویان حاضر در همایش پایان پذیرفت. روز 5 اردیبهشت ماه 97 کارگاه مقایسه و تشخیص گونه‌‏های مختلف انسانی از کشف اولین فسیل انسانی در آفریقا تا انسان امروزی با بررسی تغییرات مورفولوژیک و آناتومیک مورد بحث قرار گرفت. در این بخش از کارگاه عوامل موثر در تغییر آناتومی گونه های اولیه انسان و روند شکل‏گیری صنعت ابزارسازی و فرهنگ مرتبط با هر دوره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش دوم کارگاهی، نحوه شکل‏‌گیری نژادهای مختلف انسان مدرن و تفاوت نژاد با قومیت و نیز برداشت نابجا از واژه نژاد در دنیای امروز بررسی و همچنین اشاره شد که از دیدگاه انسان‏شناسی زیستی نگاه نژادی چگونه تعبیر و تنوع انسانی در سطوح مختلف در غالب یک گونه چه ارتباطی را از لحاظ ژنتیکی و محیطی دارند. در خاتمه کارگاه، جلسه با پرسش و پاسخ اساتید محترم و دانشجویان عزیز پایان پذیرفت. دسته بندی : workshops اشتراک گذاری چاپ کردن کپی در حافظه موقت بیشتر بخوانیددربارهکارگاه دو روزه فرگشت دانشگاه گلستان »