گزارش عملکرد رویدادهای پژوهشی

11 03 2018
کد خبر : 3987670
تعداد بازدید : 98
نشست‏های علمی و تخصصی کارگاه های آموزشی و معرفی کتاب • برگزاری مراسم هفتة پژوهش در آذر‏ماه سال‏های 1393 و 1394 و 1395 و 1396با سخنرانی دانشجویان ایرانشناسی • نشست تبادل فنی ایران و چین در عهد مغول با سخنرانی چیو ائی ها و استاد دانشگاه فودان چین • سخنرانی پروفسور هوخندایک، استاد ریاضیات دانشگاه اوترخت هلند با موضوع پژوهش‏های غربی پیرامون آثار علمی کوشیار گیلانی و برگزاری کارگاه آموزشی اسطرلاب، 1394 • سخنرانی با عنوان خیام شاعر، فیلسوف و‏ریاضیدان، سخنران دکتر محمد باقری دانشیار بازنشستة دانشگاه تهران،1394 • برگزاری نشست علمی«ارتباط جای نام‏های باستانی گیلان و مازندران با اقوام پیش از تاریخ و تاریخی» با سخنرانی پروفسور گارنیک آساطوریان از ایرانشناسان برجسته دنیا و ریاست مرکز ایرانشناسی قفقاز، 1394 • کارگاه تخصصی»ایرانشناسی و دنیای امروز« با سخنرانی دکتر آزاد ارمکی، استاد جامعه‏شناسی دانشگاه تهران 1394 • جشنواره و نشست تخصصی شهر خلاق خوراک شناسی1394 • کارگاه بررسی ابعاد اجتماعی ـ فرهنگی پیاده‏راه‏سازی شهر رشت با حضور دکتر ثابت قدم شهردار رشت، دکتر فردین علیخواه عضو هیأت علمی گروه علوم‏اجتماعی دانشگاه گیلان و بهنام رمضانی‏نژاد 1394 • نشست تخصصی بررسی روابط فرهنگی و تاریخی ایران و ترکیه با حضور هیأت عالی رتبه‏ای از کشور ترکیه متشکل از پروفسور دِریا اُرس(رییس بنیاد آتاتورک)، پروفسور محمد حکیم ‏اوغلو(معاون رییس بنیاد آتاتورک)، پروفسور رِفیق توران(رییس بنیاد تاریخ ترکیه)، دکتر گورای‏کرپیک(معاون رییس بنیاد تاریخ ترکیه)، پروفسور هیجابی کرلانگیچ(استاد برجسته دانشگاه آنکارا) به همراه ۲۰ استاد از دانشگاه‏های مهم ترکیه،1495 • کارگاه بوم‏گرایی در ادبیات دکتر زهرا پارساپور 1394 • نشست علمی »ایرانشناسی و زبان فارسی در دانشگاه های جمهوری فدرال روسیه«با حضور ایران‏شناسان دانشگاه‏های مسکو، ماخاچ قالا، سنت پترزبورگ، آستاراخان، غازان، 1394 • سخنرانی با موضوع ایرانشناسی در ارمنستان با حضور دکتر گارنیک آساطوریان از ایرانشناسان برجسته دنیا و ریاست مرکز ایرانشناسی قفقاز1394 • برگزاری نشست علمی یلدا و اولین جشنواره سفره غذای گیلانی توسط انجمن علمی ایرانشناسی در آبان ماه 1394 • کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی دفاع مقدس 1394 • کارگاه تاریخ شفاهی اسناد تاریخی با حضور دکتر حسن‏آبادی،1394 • برگزاری نشست علمی عید نوروز در گیلان و جشنواره شیرینی‏های محلی گیلان توسط انجمن علمی ایرانشناسی و رونمایی از دانشنامه فرهنگ مردم ایران،1394 • برگزاری نشست علمی هندشناسی با سخنرانی دکتر افشین عموزاده و دکتر عباس پناهی، 1395 • نشست تخصصی ایرانشناسی با حضور جمعی از ایرانشناسان کشورهای لهستان، آلمان و قزاقستان، 1395 سخنرانی علمی و معرفی کتاب زمین سیاره آسیب پذیر، 1395 • سخنرانی علمی و معرفی کتاب واژگان پزشکی سنتی گیلان، 1395 • نشست تخصصی "خوراک شناسی گیلان" با محوریت ثبت جهانی شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو آذر 1395 • نشست تخصصی "بازشناسی نهضت جنگل" آذر1395 • رونمایی از کتاب "مأخدشناسی نهضت جنگل" آذر1395 • کارگاه آموزشی "فن بیان و زبان بدن" دی 1395 • برنامه سخنرانی علمی همراه با معرفی کتاب"زمین سیاره آسیب پذیر" تألیف جان بلامی فاستر ، استاد جامعه شناسی دانشگاه اورگان، ترجمه محسن صفاری بهمن 1395 • کارگاه آموزشی "اصول میزبانی و تشریفات" بهمن 1395 • برنامه سخنرانی علمی همراه با معرفی کتاب"واژگان پزشکی سنتی گیلان" تألیف فرامرز کوچکی زاد بهمن 1395 • کارگاه آموزشی "آداب معاشرت و الگوهای رفتاری" بهمن 1395 • نشست علمی ویژه دانشجویان دانشگاه استانبول ترکیه با موضوع همکاری پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با دانشگاه استانبول در زمینه های مختلف ادبی، فرهنگی و گردشگری و ارائه سخنرانی پیرامون گردشگری سلامت در ایران و گیلان و رشد صنعت گردشگری، کاوش های باستان شناسی گیلان، مردم شناسی گیلان توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان بهمن 1395 • سخنرانی علمی با موضوع "تاریخ و ترجمه" و با حضور دکتر ایرج نوبخت – مترجم و پژوهشگر ادبیات تطبیقی اسفند 1395 • نشست علمی "صنایع دستی حصیری گیلان با محوریت حصیربافی و بامبو بافی" فروردین1396 • کارگاه "آشنایی با فرهنگ و زبان تالشی" اردیبهشت1396 • کارگاه آموزشی "آشنایی با ازمایشگاه انسان شناسی زیستی" اردیبهشت 1396 • نشست تخصصی "ایران شناسی در آلمان با محوریت دانشگاه بامبرگ" اردیبهشت 1396 • نشست تخصصی "بررسی چالش های مدیریت شهری" اردیبهشت 1396 • نشست تخصصی "تحولات ایران شناسی در فرانسه" اردیبهشت 1396 • نشست هم اندیشی و تقدیر از نخبگان فرهنگ و هنر شهرستان رودبار اردیبهشت 1396 • کارگاه آموزشی "مهمانداری و هتلداری" خرداد 1396 • نشست علمی "عوامل اجتماعی تاریخی تروریسم در گیلان عصر معاصر" خرداد 1396 • نشست تخصصی گروه «همواج» با موضوع تدوین نسخه نهایی الفبا و دستور خط تالشی و تاتی خرداد 1396 • نشست علمی نوروز شبانی و نوروز صیادی تیر 1396 • نشست تخصصی "هم اندیشی گردهمایی اشکور شناسی در زیاز" تیر1396 • کارگاه آموزشی "مبارزه با مواد مخدر" تیر1396 • سخنرانی علمی "پایگاه زبان و ادبیات اقوام گیلانی در تاریخ ایران" تیر 1396 • نشست علمی "یکصد و سومین سالروز آغاز جنبش جنگل" مرداد 1396 • نشست علمی "آسیب شناسی نقاشی ها و دیوارنگاره های مذهبی ایران" شهریور 1396 • نشست علمی "یادمان یکصد و ده سالگی انتشار روزنامه های نسیم شمال و خیرالکلام" شهریور 1396 • نشست علمی "آسیب شناسی خانه های تاریخی گیلان" مهر1396 • نشست تخصصی موزه و مجموعه داری در گیلان (با رویکرد حمایت از مجموعه داران بخش خصوصی) آبان1396 • نشست مهرورزان " بزرگداشت زنده یاد سیامک یحیی زاده شاعر و نویسنده گیلانی" آذر 1396 • نشست علمی "سبک زندگی گیلانیان" آذر 1396 • معرفی کتاب " گیلتات" آذر 1396 • نشست تخصصی " بررسی نقش میرزا علی آقا دیلمی در جنبش جنگل" آذر 1396 • نشست علمی " تأملی در آیین تعزیه" آذر 1396 • همایش " میراث معنوی شب یلدا" آذر 1396 • مراسم تکریم و الگوسازی از " استاد حسین محجوبی نقاش صاحب سبک و نام آور گیلانی" آذر 1396 • نشست مهرورزان "اسب، در تاریخ و فرهنگ مردم گیلان و ایران" دی 1396 • نشست علمی " نقش اسناد آرشیوی در بازنمایی نوین جنبش جنگل همراه با نمایش اسناد آرشیوی" دی 1396 • نشست علمی " زندگی و زمانه ملا عبدالله دیوشلی گیلانی" دی 1396 • نمایشگاه "اسناد بلدیه رشت" دی 1396 • نکوداشت " م.پ جکتاجی، گیلان شناس، روزنامه نگار و شاعر گیلانی" دی 1396 • مراسم یادبود "میرزا حسینخان مستوفی محصّصی" دی 1396 • نشست مهرورزان "نیکوکار و موسسه های خیریه در گیلان" بهمن 1396 • نشست مهرورزان "شعر معاصر فارسی از آغاز انقلاب تا امروز" اسفند 1396 • نمایشگاه " نفایس ایران زمین" اسفند 1396 • تجلیل از " راویان تاریخ شفاهی گیلان" اسفند 1396 تفاهم‏نامه‏های همکاری • امضاء تفاهم‏نامه با نمایندة دانشگاه فودان چین در خصوص تبادلات علمی در حوزة ایرانشناسی • امضاء تفاهم‏نامه با موزه میراث روستایی استان گیلان • امضاء تفاهم‏نامه با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان گیلان • امضاء تفاهم‏نامه با شهرداری و شورای شهر رشت • امضاء تفاهم‏نامه با سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی استان گیلان • امضاء تفاهم‏نامه با دانشگاه استراسبورگ فرانسه گزیده‏ای از تألیفات پژوهشکده • چاپ مجموعه مقالات همایش ملی املش‏شناسی 1393 • چاپ مجموعه مقالات همایش ملی مشروطة گیلان 1393 • نقش‏و‏کارکرد‏سیاسی‏ـ‏اجتماعی اقوام گیل‏و‏دیلم در‏قرون نخستین‏اسلامی، دکتر‏حسن‏کهنسال و طلایع‏زاول‏دیلمی، 1393 • نظام زمین‏داری و کشاورزی در دورة صفویه دکتر ابوطالب سلطانیان، 1393 • آئین‏ها و نمادهای تشرف در فرهنگ ترکمن و تالش دکتر سید مجتبی میرمیران و آلاله عابدی1394 • مأخذشناسی تحلیلی‏ـ‏توصیفی جنبش جنگل، دکتر عباس پناهی، 1394
دسته بندی :
گزارشات تصویری

خبر های مهم

Asset Publisher

24 09 2025

به مناسبت 1 مهرماه، سالروز ولادت محمدعلی مجتهدی گیلانی؛ آقای مدیر

محمدعلی مجتهدی گیلانی در اول مهرماه سال 1287 هـ. ش. در لاهیجان دیده به جهان گشود. اصلی‌ترین دغدغه زندگی‌اش تعلیم و تربیت شاگردان بود. استاد ریاضی بود، ولی بیشترین وقتش را برای مدیریت دبیرستان می‌گذاشت. از صبح زود تا پاسی از شب در مدرسه می‌ماند و کارها را سامان می‌داد، از حضور و غیاب دبیران گرفته تا درس و بحث و نظم شاگردان، همه را شخصا رسیدگی می‌کرد و در انجام چندین و چند ساله‌ی این کارها هرگز خسته نمی‌شد، آن هم دبیرستانی با بیش از هزار دانش‌آموز. آقای مدیر با وجود داشتن حافظه‌ای قوی، اما از دفترچه‌ی جیبی مخصوص برای امور مربوط به دانش‌آموزان استفاده می‌کرد. دفترچه‌ای که همیشه با او بود. دانش‌آموزان دبیرستانی البرز از ایشان و دفترچه‌اش خاطره‌هایی فراوان دارند. دکتر مجتهدی در 10 تیرماه 1376 در فرانسه از دنیا رفت و در شهر نیس به خاک سپرده شد. لازم به ذکر است کتاب «آقای البرز» خاطره داستانی است که به همت بنیاد ملی نخبگان و نویسندگی محمود رنجبر به زودی منتشر خواهد شد.

15 09 2025

برگزاری نشست علمی با عنوان «اقتصاد آل‌ بویه؛ با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم»

نشست علمی «اقتصاد آل بویه با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم» با حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان صبح یکشنبه 23 شهریور برگزار شد. خلاصه و چکیده سخنرانی خانم دکتر ره در نشست علمی با عنوان: تاریخ آل بویه، با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم نام واژه بویه در شرق گیلان به مفهوم ابریشم و نوغان است. بنابراین حاکمان آل بویه که از سرزمین ابریشم‌خیز گیلان برخاسته بودند، به خوبی به ارزش و جایگاه ابریشم آگاه بودند و اقتصاد مبتنی بر ابریشم را پایه‌گذاری کردند و دیری نپایید که در شهرهای مهم گستره بویهیان تولید منسوجات ابریشمی توسعه یافت. به نحوی که عضدالدوله در شیراز شهر صنعتی برای تولید پارچه خز و دیبا احداث کرد. پارچه حریر، راخته، تافته، ملحم، مصمت، عتابی و... در نیشابور، زرنبفت در ابیورد، بنبوزی در نساء، جامه سیمگون در سمرقند، منیره در ری، و انواع منسوجات ابریشمی در دیگر نقاط پهنه بویهیان تولید شد. کاربرد البسه ابریشمی با عنوان طراز در اهدای خلعت، پارچه طلیسان برای علما و فقها، خفتان غژآگند برای سپاهیان و همچنین ابزار فراغتی منسوجات ابریشمی این کالا را مورد توجه اشراف قرار داد و به نمادی از قدرت و ثروت مبدّل نمود و سبب افزایش تقاضای آن شد. از این رو حاکمان بویه با تعیین مالیات بر آن تلاش نمودند تولیدات ابریشمی را در انحصار خود نگه دارند. صمصام‌الدوله در سال 375 ق. مالیات عشر بر ارزش کالای ابریشمی را تعیین کرد و با مخالفت مردم روبرو شد. ابونصر سابور نماینده بهاءالدوله دو بار اقدام به تعیین مالیات بر ابریشم نمود بار اول به شورش بازرگانان روبرو شد و بار دوم تا حدودی موفق شد و بهانه‌ای دست مخالفان داد تا او را برکنار و عمیدالجیوش اداره بغداد را بر عهده گیرد و سه سال مالیات را ملغی سازد. در نهایت ابوعلی پسر کالیجار توانست با ایجاد شبکه بانکداری با نام صراف هر گونه مبادله تولیدات ابریشمی را در انحصار خود قرار دهد و بر آن مالیات ببندد. با این وجود جایگاه صنعت ابریشم در دوره آل بویه نماد فاخر در زندگی دنیوی بود و حتی در مرگ‌جامه‌ها نیز کاربری یافت و با هنروری باورداشت‌های نمادین فرهنگ اساطیری ایران را به فرهنگ اسلامی درآمیخت. پارچه‌های ابریشمی باقیمانده از دوره آل بویه در موزه‌های لوور و سن‌ژوزه در پاریس نگهداری می‌شود و دست‌یافت‌های کاوش‌های اخیر در شهر ری در موزه دوره اسلامی تهران دیده می‌شود. پژوهش حاضر بخشی از مطالعه تاریخ اقتصادی و تاریخ هنر در دوره بویهیان بود که به اختصار در نشست تخصصی اقتصاد آل بویه با تاکید بر تولید و تجارت ابریشم ارائه شد. در انتهای این نشست به سوالات حاضران در جلسه پاسخ داده شد.

29 07 2025

برگزاری کارگاه کاربردهای هوش مصنوعی ویژه دانشجویان نابینا

نخستین کارگاه آموزشی کاربردهای هوش مصنوعی ویژه دانشجویان نابینا، صبح روز یکشنبه ششم مرداد 1404 در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد. در آغاز این کارگاه، آقای دکتر محمود رنجبر، مدیر پژوهشکده گیلان‌شناسی، ضمن خوش‌آمد‌گویی به حاضران، به تحولات حوزه فناوری هوش مصنوعی و اهمیت بهره‌مندی هر چه بیشتر از این ظرفیت اشاره کرد. همچنین آقای احمد ممتازی، رئیس هیئت مدیره انجمن خدمات فرهنگی و رفاهی معلولین بینایی گیلان، با تاکید بر نقش هوش مصنوعی در آموزش، بر ضرورت یادگیری روش‌های استفاده از این فناوری نوین تاکید کرد. در این کارگاه سه ساعته که با حضور دانشجویان نابینای گیلانی، والدین آن‌ها، و برخی از مددکاران و کارکنان انجمن خدمات فرهنگی و رفاهی معلولین بینایی گیلان برگزار شد، شرکت‌کنندگان با ابزارهای عمومی هوش مصنوعی، الگوهای نگارش پرامپت، و کاربردهای این فناوری به عنوان ابزاری برای یادگیری آشنا شدند.

17 05 2025

اسناد بلدیه رشت که توسط مهندس روبرت واهانیان، پژوهشگر تاریخ شهر رشت در طی چند دهه گردآوری شده است، در نشستی تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت.

این نشست 25 اردیبهشت 1404 با حضور کارشناسان مرکز اسناد و کتابخانه گیلان، شهرداری و شورای شهر رشت، دانشگاه گیلان، پژوهشکده گیلان‌شناسی و جمعی از فرهیختگان رشت در منزل مرحوم استاد فریدون نوزاد انجام شد. اسناد مذکور از دوره مشروطه تا دهه 80 خورشیدی را شامل می‌شوند. در این جلسه مقرر گردید: توسط استاد رضا نوزاد بر اساس کرونولوژی تاریخی و اولویت، اسناد در سه بخش تنظیم و آماده نشر شود. انتشارات فرهنگ ایلیا اسناد تنظیم شده را در سه مجلد حروفچینی، صفحه‌آرایی و آماده نشر نماید. کمیسیون فرهنگی شهرداری و شورای شهر رشت سه مجلد آماده شده را که بخشی از هویت تاریخ معاصر رشت است، منتشر نمایند. دکتر سیدهاشم موسوی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بر روند تنظیم و نشر این اثر ارزنده نظارت خواهند داشت. کتاب مجموعه اسناد بلدیه رشت، بخشی از هویت تاریخ معاصر شهر رشت و مطالعه‌ای بنیادین است که به نظر می‌رسد آغازی برای مطالعات رشت‌پژوهی در آینده خواهد بود.​​​​​​​

02 04 2025

به مناسبت 14 فروردین سالروز درگذشت آرسن میناسیان

نویسنده «داستان موسیو»: داستان آرسن داستان انسانیت است/ روزی که موسیو «مولا علی» گفت ایسنا/ گیلان. نویسنده کتاب «داستان موسیو»، با بیان اینکه آرسن میناسیان درس انسانیّت به ما می‌دهد، گفت: او به انسان به ما هو انسان توجه داشت و آن چیزی برایش مهم بود که انسانیّت را تفسیر کند. به بهانه مراسم بزرگداشت آرسن میناسیان، خیّر گیلانی و رونمایی از کتاب «داستان موسیو» با نویسنده این کتاب دکتر محمود رنجبر، دانشیار دانشگاه گیلان و ریاست پژوهشکده گیلان‌شناسی گفتگویی به شرح زیر انجام دادیم: دکتر محمود رنجبر در گفت و گو با ایسنا، گفت: «داستان موسیو» روایت دیده‌ها و شنیده‌های کسانی است که با این نیکوکار برجسته آشنا بودند. وی ادامه داد: «داستان موسیو» با سیر روایی خود قطعات خاطرات بازمانده را با توالی علّی و معلولی بیان می‌کند. رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی گفت: اگرچه درباره آرسن میناسیان کتاب‌های متعددی نوشته شده، اما اغلب این کتاب‌ها یا تکه‌هایی از خاطرات و نقل قول‌هایی از افراد مختلف هستند و یا معمولا به گزارش عملکرد آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت در زمان وی می‌پردازند. این شد که دریافتم جای یک کتاب روایی داستان درباره آرسن میناسیان که بتواند با نسل جوان ارتباط برقرار کند، خالی است. وی با بیان اینکه کتاب «داستان موسیو» به ارتباط بین آرسن با تحولات و تغییرات فرهنگی و اجتماعی شهر رشت می‌پردازد، افزود: پژوهش درباره آرسن از سال گذشته شروع شد و پس از تحقیقی 6 ماهه، شروع به نگارش کردم و نگارش داستان 5 ماه طول کشید. رنجبر درباره شروع به نگارش این اثر ارزنده، گفت: تالیف «داستان موسیو» به طور مشخص از فروردین 1402 آغاز شد؛ زمانی که در مراسم بزرگداشت مرحوم میناسیان در آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت شرکت کردم و آنجا بود که احساس کردم جای یک اثر هنری که بتواند آرسن میناسیان را به عنوان سرمایه اجتماعی نه فقط رشت، بلکه ایران معرفی کند، خالی است؛ بنابراین تصمیم گرفتم آرسن میناسیان را با ابزار هنر و ادبیات معرفی کنم. این محقّق و نویسنده گیلانی ادامه داد: در طی 6 ماه تحقیق و پژوهش، تمامی کتاب‌ها و مجلات و نشریاتی را که درباره آرسن میناسیان مطلب نوشته بودند جمع‌آوری و مطالعه کردم. رنجبر گفت: «داستان موسیو» روایتی داستانی از زندگی آرسن میناسیان است. در این کتاب تلاش کردم به روایت‌ها و خاطرات مطرح شده از ایشان وفادار باشم؛ به گونه‌ای که تمامی صحنه‌های نقل شده در کتاب مبتنی بر نوشته‌هایی است که درباره آرسن وجود دارد و زاییده صرف تخیّل نویسنده نیست. وی اضافه کرد: آرسن میناسیان درس انسانیّت به ما می‌دهد. او نگاه محدود به یک طایفه خاص نداشت؛ این در حالی است که او می‌توانست فقط به خانواده خود و هم‌کیشان و شهر خود یعنی رشت توجه کند، آن چیزی برایش مهم بود که انسانیّت را تفسیر کند. دانشیار دانشگاه گیلان با بیان اینکه آرسن انسان‌ها را به عنوان سایه و آیه خداوند می‌شناخت و نگاهش به همه انسان‌ها مبتنی بر رحمانیّت بود، گفت: آرسن برای ساخت آسایشگاه معلولین و سالمندان منتظر یک جرّقه بود، زیرا همه لحظه‌ها و صحنه‌ها برای او آیت و آزمون بود. این جرّقه در خاطره‌ای به این شکل آمده که در دیدار آرسن با دکتر حکیم‌زاده، مدیرکل وقت بهداری، سرهنگی مراجعه می‌کند و خواستار بستری شدن مادر سالخورده خود در بیمارستان پورسینای رشت می‌شود، امّا با مخالفت مدیرکل مواجه می‌شود. نقطه عطف احداث آسایشگاه همین اتفاق بود و آرسن پیشنهاد احداث آسایشگاهی برای سالخوردگان را به دکتر حکیم‌زاده داد. رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی گفت: در راه ساخت این بنای ماندگار، روحانیّت پیشقراول رشت همچون آیت‌الله بحرالعلوم و آیت‌الله ضیابری که چراغ هدایت انسانیّت بودند با آرسن همراه شدند و حتّی از شهروندان گیلانی دعوت کردند این بنا را برای ساخت آسایشگاه اختصاص دهند. رنجبر تاکید کرد: از جمله بانیان آسایشگاه سالمندان رشت، حسین استقامت است که زمین این مکان را هدیه کرد. حسین استقامت یکی از یاران میرزا کوچک است که پس از نهضت جنگل، به کار کشاورزی مشغول شده بود و به تشویق آیت‌الله ضیابری، زمینی را برای ساخت آسایشگاه اختصاص داد. وی در ادامه متذکّر شد: فکر و ذهن آرسن معطوف به رونق آسایشگاه معلولین و سالمندان بود تا جایی که دیگر به داروخانه کارون که اوّلین داروخانه شبانه‌روزی ایران بود، کمتر توجّه داشت. این محقّق و نویسنده اضافه کرد: آرسن در آسایشگاه یک داروخانه کوچک ایجاد کرد تا به درمان معلولین و سالمندان متمرکز شود. رنجبر با بیان اینکه آرسن میناسیان برای مسیحیان یک تفسیری از آیات انجیل است، عنوان کرد: منش و رفتار و کردار آرسن مبتنی بر آموزه‌های دینی بود. زمانی که از او برای افتتاح یک نمازخانه در اردوی دانش‌آموزی رشت در سال‌های قبل از انقلاب دعوت می‌شود، هنگام بریدن روبان افتتاحیه می‌گوید «به نام خدا، با یاد مولا علی». زمانی که آرسن نام مولا علی را بر زبان جاری می‌کند، فردی به او متذکّر می‌شود که «به عنوان یک مسیحی بهتر بود نام مسیح را می‌گفتی»، امّا آرسن در پاسخ می‌گوید «همه پیشوایان الهی برای رستگاری بشریّت آمده‌اند». وی نگاه آرسن میناسیان را برگرفته از آیه «لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ» دانست و گفت: او به امام علی(ع) و امام حسین(ع) علاقه فراوانی داشت و در غالب مراسمی که در مسجد کاسه‌فروشان و مسجد گلشن که آیت‌الله بحرالعلوم و آیت‌الله ضیابری در آن به منبر می‌رفتند حضور می‌یافت.   دانشیار دانشگاه گیلان درباره علاقه‌مندی آرسن به ائمه شیعیان، گفت: آرسن حتّی پا برهنه در عزاداری‌های ایّام عاشورا شرکت می‌کرد. رنجبر خاطر نشان کرد: کتاب داستان موسیو در 172 صفحه و 14 بخش تشکیل شده و دوران نوجوانی آرسن تا وفات او را در بر می‌گیرد. وی درباره بازتاب مسائل اجتماعی در کتاب «داستان موسیو»، یادآور شد: در جریان درگیری‌های داخلی در شوروی سابق، در سال 1299 عدّه‌ای از مردم ارمنستان کوچ کرده و وارد گیلان می‌شوند. در آن زمان میرزا کوچک بر گیلان مسلّط شده بود و مناطق مختلف استان تحت سیطره نهضت جنگل بود لذا ارمنی‌هایی که آواره شده بودند وارد بندر کیاشهر و تالش شدند و به دستور میرزا کوچک، استقبالی گرم از آنان به عمل آمد. آرسن در این زمان 13 ساله بود. وقتی این صحنه‌ها را دید و فهمید که مردم گیلان چه با محبّت از هم‌کیشان وی استقبال کردند، با خود عهد بست که خدمتگزار مردمی باشد که در حقّ هم‌کیشنانش مهربانی کردند. رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی با اشاره به سفر آرسن به قزوین و آشنایی او با یک پزشک گیاه‌درمانی، عنوان کرد: آن پزشک درمان‌های گیاهی و شیمیایی را مخلوط می‌کرد و فرمول خاصی برای ساخت دارو داشت. آرسن همه این فرمول‌ها را از استادش فرا گرفت و پس از فراگیری فنون دارویی در قزوین نماند و دوباره به گیلان و رشت برگشت؛ کشور آن زمان درگیر جنگ جهانی دوّم شده بود و انواع بیماری‌های واگیر همچون تیفوس و وبا غوغا می‌کرد. علیرغم اینکه برخی از افراد در چنین اوضاع نابسامان به دنبال چپاول دیگران و کسب قدرت و ثروت بودند، آرسن به فکر درمان مردم بیمار بود و داروها را با قیمت ارزان‌تر به مردم می‌فروخت و حتّی در ورودی داروخانه کارون یک صندوق برای پرداخت هزینه دارو گذاشته بود. افراد به خواست خودشان پول دارو را پرداخت می‌کردند. این همکاری و همیاری آرسن موجب شد که اقبال مردم به داروخانه کارون زیاد شود و آرسن داروخانه را سه شیفت سرپا نگه می‌داشت. بدین ترتیب داروخانه کارون نخستین داروخانه شبانه‌روزی ایران شد. وی با بیان اینکه آرسن میناسیان در حوزه‌های اجتماعی نیز سرآمد و مورد قبول مردم بود، اضافه کرد: برای آرسن انسان مهم بود و یک دزد یا بزرگ‌زاده برای او فرقی نداشت. روزی یک زن به آرسن مراجعه می‌کند و از او می‌خواهد که ضمانت همسرش را بکند که به خاطر گاودزدی در زندان است. آرسن بدون تعلّل به دادگستری مراجعه کرده و ضامن آن فرد می‌شود و رضایت فرد شاکی را که در روستا بود، جلب می‌کند و آن فرد را که مرتکب دزدی شده بود، آزاد می‌کند. رنجبر اظهار کرد: برای آرسن آن فرد، در درجه اوّل، پدر یک خانواده و یک انسان بود که حقّ حیات دارد و این جامعه است که زمینه دزدی او را فراهم کرده، بنابراین نباید اجازه دهیم دزدی کند و لذا تلاش کرد برای او در یک کارخانه شغل پیدا کند. Isna.ir/xdSGfg